Een dag uit het leven van een Supportspecialist

Dat was de titel die ik voor dit blogbericht bedacht had. Maar helaas - en gelukkig! - kan ik geen standaard werkdag van een Supportspecialist beschrijven. Want eigenlijk is geen dag hetzelfde. De kern van de functie is natuurlijk onze gebruikers verder op weg helpen door hun vragen te beantwoorden. Maar op sommige dagen heb ik ook een overleg over copywriting voor een nieuwe functionaliteit of opnames voor video’s. En dan zijn er ook nog taken die taken in het support team rouleren. Een standaard werkdag omschrijven is dus lastig, maar! Ik kan je wel vertellen wat ik zo leuk aan mijn werk vind!

Mijn vaste werkdagen zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. In principe werk ik die dagen 8 uur, maar het gebeurt ook wel eens dat ik met mijn uren schuif. Dan werk ik bijvoorbeeld een aantal uren in het weekend of op mijn vrije woensdag. Op die manier kan ik een andere dag weer wat korter werken, zodat ik tijd heb voor een afspraak. Of om bijvoorbeeld in de zomer even met mijn kinderen ergens een ijsje te gaan eten. Deze flexibiliteit vind ik heel erg fijn en werkt goed voor mij en mijn team. Omdat we als team zelfsturend zijn, zijn we vrij om daar zelf (in overleg) een invulling aan te geven. We zijn daarvoor uiteraard wel afhankelijk van het aantal vragen dat binnenkomt.

En dat aantal vragen varieert nogal, dat is van meerdere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld of het een btw aangifte-maand is, of het heel mooi weer is of juist een regenachtige dag. In een btw aangifte-maand is het drukker en als het heel mooi weer is een stuk rustiger. De maand januari is standaard de drukste maand. Ook het soort vragen dat we krijgen wisselt per dag. Een greep uit de vragen die voorbij komen (de vragen zijn vanwege de privacy gefingeerd):

Hoi Moneybird,

Het lukt me niet meer om in te loggen, ik ben mijn wachtwoord kwijt. Kunnen jullie een nieuwe toesturen?

Alvast bedankt!

Hey supporters,

Er is iets geks aan de hand in mijn administratie. Ik heb met terugwerkende kracht banktransacties toegevoegd en nu klopt mijn banksaldo niet meer.

Alle financiele rekeningen, die wel onder de vlottende activa in de categorieën waren ondergebracht, staan nu onder Kort Vreemd Vermogen onder de passiva. Kunnen jullie me alsjeblieft helpen? Ik snap niet wat ik niet goed heb gedaan!

Alvast heel erg bedankt!

A. de Bakker

Hi guys,

I just want to know how to add an invoice we made with word (befor using your software). These invoices are part of this Q1.

Thank you for your help.

D. Customer

Ook het onderwerp van de vragen loopt uiteen, er zijn gemakkelijke vragen die je snel kunt beantwoorden, maar er zijn ook vragen waarbij we in de administratie van de gebruiker meekijken om te zien wat er precies gedaan is. Soms ben ik wel een kwartier of een half uur bezig met puzzelen in een administratie voor ik het antwoord op een vraag heb gevonden. Dit maakt het werk gevarieerd, maar ook uitdagend. Moneybird heeft leuke gebruikers, waardoor de communicatie prettig verloopt. Regelmatig krijg je een bedankje op het gegeven antwoord. Natuurlijk gebeurt het ook wel eens dat we gebruikers niet blij kunnen maken met ons antwoord. Dit ligt vooral aan het feit dat ons product voor alle 200.000 gebruikers hetzelfde is. Moneybird is een SAAS-oplossing en daarom is het niet mogelijk om iedereen blij te maken, want dan zou het maatwerk worden. Een tip, advies of kritische noot van één van onze gebruikers zetten we altijd op onze wensenlijst: het helpt ons om Moneybird te verbeteren.

Naast het beantwoorden van vragen houd ik me ook met andere werkzaamheden bezig. Bijvoorbeeld kennisbankartikelen en blogs schrijven, of meedenken met nieuwe functionaliteiten. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in de technische kant van Moneybird en daarom vind ik API-vragen erg leuk om te beantwoorden. Daardoor weten mijn collega’s mij te vinden als ze een API-vraag hebben waar ze zelf niet helemaal uitkomen. Doordat we een zelfsturend team zijn zonder leidinggevenden, wordt er van ons verwacht kritisch naar ons eigen werk en dat van collega’s te kijken. We geven elkaar regelmatig feedback en complimenten. En dat is ook de cultuur bij Moneybird, we willen van elkaar leren en elkaar nog beter maken!

And last but certainly not least, ik werk in een fantastisch team met alleen maar leuke collega’s! De sfeer op kantoor is erg fijn. Werk is natuurlijk best een serieuze business, maar er is ook zeker ruimte voor lol en ontspanning we hebben een heuse voetbaltafel in onze ‘Huiskamer’!. We lunchen altijd gezamenlijk en die lunch, maar ook fruit en andere versnaperingen, wordt door Moneybird verzorgd. Het zal je vast niet verbazen dat ik erg tevreden ben met mijn werkgever en functie!

Ben je net zo enthousiast over de functie Supportspecialist geworden als ik ben? Goed nieuws, we zoeken een nieuwe collega! (opent in nieuw tabblad)

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.