Mag Moneybird cookies plaatsen? Met deze cookies kunnen wij je website bezoek analyseren en verbeteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Durf jij medewerkers te vragen wat ze echt vinden?

Met de billen bloot… Dat is wat ik dacht toen ik begon met de interne enquête ‘Happy @ Work’. Hoe blij is iedereen eigenlijk met Moneybird als werkgever? Zit iedereen lekker in zijn vel hier? Heeft iedereen het gevoel eerlijk te kunnen zijn op werk? Ik ben altijd op zoek naar hoe we het als werkgever beter kunnen doen. Maar dat betekent ook dat ik dingen hoor waar ik wellicht niet heel blij van word. Aan de andere kant, als je niet weet wat er beter kan, kan je ook niets veranderen. Dus het was tijd om met de billen bloot te gaan…

We hebben gekeken naar voorbeelden van bedrijven die al eerder medewerkers hebben gevraagd naar hun ongezouten mening. Bedrijven die een mooie lijst met vragen hebben samengesteld om de onderste steen boven te krijgen. Een voorbeeld hiervan is Gitlab. Zij zetten veel van hun HR zaken online, super leerzaam. Daarnaast heeft Lennard Toma van KeytoeY een aantal wetenschappelijke vragenlijsten gebundeld in een artikel op LinkedIn. Ook erg nuttig in het kader van; beter goed gejat dan slecht bedacht!

De interne enquête

Met de externe input als basis heb ik de vragen die voor ons als Moneybird relevant zijn gebundeld en voorgelegd aan onze collega’s. Iedere Moneybirder kon anoniem de vragenlijst invullen, zodat we eerlijke antwoorden krijgen. Ik deel graag een aantal van de resultaten met je om je te laten zien wat zo’n enquête kan opleveren; hoeveel inzicht het je kan geven. Zodat je wat aan deze informatie hebt, wanneer ook jij een interne enquête wil afnemen. Van de 26 medewerkers die op het moment van afnemen in dienst waren, hebben er 25 de enquête ingevuld. Een goed begin dus!

Ik geef je graag inzicht in enkele vragen van onze enquête:

Vraag: Als ik 's morgens op sta heb ik zin om aan het werk te gaan.

Rating Percentage
Ja, altijd 60%
Ja, meestal 28%
Nee, meestal niet 12%
Nee, nooit 0%

Vraag: Ik weet wat er van mij verwacht wordt bij Moneybird.

Rating Percentage
Ja, altijd 56%
Ja, meestal 44%
Nee, meestal niet 0%
Nee, nooit 0%

Vraag: Ik heb de mogelijkheid om te doen waar ik het beste in ben bij Moneybird.

Rating Percentage
Ja, altijd 52%
Ja, meestal 40%
Nee, meestal niet 8%
Nee, nooit 0%

Vraag: Ik heb het gevoel dat er voldoende aandacht wordt gegeven aan mijn persoonlijke ontwikkeling.

Rating Percentage
Ja, altijd 40%
Ja, meestal 49%
Nee, meestal niet 11%
Nee, nooit 0%

Vraag: Ik kan zeggen wat ik denk bij Moneybird.

Rating Percentage
Ja, altijd 80%
Ja, meestal 20%
Nee, meestal niet 0%
Nee, nooit 0%

Ik ben blij met de resultaten en ik vind het fijn dat iedereen zo eerlijk is geweest. In de enquête kon iedereen ook bij elke vraag een open antwoord invullen, wat veel extra inzicht gaf.

We hebben diverse leerpunten uit de enquête gehaald die ik graag met jullie deel:

  • meer aandacht voor individuele ontwikkeling
  • meer/vaker inzicht in bedrijfsresultaten
  • meer focus op kwaliteit in het team, minder focus op kwantiteit
  • de werkdruk verlagen (waar nodig)
  • meer toiletten
  • meer waardering laten blijken en complimenten geven als iemand het verdiend heeft

Speerpunten check ✅

De lijst met speerpunten geeft mij genoeg input voor zaken waar ik het komende jaar de nadruk op ga leggen. Van hele basale dingen als de toiletten (door een groeiend team inmiddels een aandachtspunt geworden) tot hele specifieke zaken als inzicht in de bedrijfsresultaten. Doordat we als Moneybird klanten hebben op abonnementsbasis zijn onze bedrijfsresultaten vrij consistent. Toch hebben collega’s deze informatie nodig of ze vinden het prettig om hier meer van te weten. We zijn direct gestart met dit punt om iedereen hier zo snel mogelijk meer inzicht in te geven.

Nieuwe inzichten…

Veel antwoorden en inzichten uit zo’n enquête zijn herkenbaar en ‘weet’ je al wel op basis van je gevoel of de gesprekken die je met medewerkers hebt. Maar toch heeft het mij weer nieuwe inzichten gegeven. Anoniem via de computer in plaats van in real life je mening geven, zorgt echt voor een lage drempel. In de enquête kwam regelmatig de individuele ontwikkeling naar voren. Wij richten ons voornamelijk op teamontwikkeling, maar individuele ontwikkeling… tja goed punt! Daarnaast vind ik het belangrijk dat iedereen zich gewaardeerd voelt en regelmatig een compliment krijgt. Op de vraag of iedereen zich wekelijks gewaardeerd voelt of wekelijks een compliment krijgt, was toch het antwoord een aantal keer 'Nee'. Dat is wel een van de dingen die ik niet zo leuk vond om te horen in het kader van ‘met de billen bloot’. Veel moeite kost een compliment geven niet, dus makkelijk op te pakken. En goed voorbeeld doet volgen dus een mooi speerpunt.

Happy Quotes

Daarnaast deel ik graag een aantal Happy Quotes, zo trots ben ik dan ook :-)

Kleine samenvatting 'Waarom werk je bij Moneybird?':

  • Fijne plek om te werken, leuke collega's, zichtbare impact door eigen werk.
  • Een werkgever waar ik gehoord wordt. Een wendbaar bedrijf waarbij jij zelf ook invloed kan hebben op de invulling van je werkzaamheden.
  • Omdat het een heel fijn bedrijf is, je door de rust efficiënt kunt werken, omdat je vrijheid hebt, omdat er focus is, omdat er ambitie is, omdat ik geïnspireerd word.
  • Er zijn genoeg mooie redenen, maar wat ik belangrijk vind is dat Moneybird een menselijk bedrijf is.
  • Het ontwikkelen van een complex product is een leuke uitdaging die ik iedere dag weer met plezier aanga samen met gezellige collega's.
  • I love Moneybird, echt, altijd al :-)

Kleine samenvatting 'Wat zou je niet willen veranderen bij Moneybird?':

  • Als bedrijf zou ik blijven vasthouden aan de visie zoals deze er nu ligt.
  • De rustige sfeer en de indeling van de werkplekken.
  • Samen lunchen! Zo spreek je nog eens andere mensen, super gezellig!
  • Remote kunnen werken, eigen verantwoordelijkheden.
  • Zelfsturing. Ik vind het supermooi dat we zo succesvol zijn op de manier waarop we dat doen!
  • De sfeer. De zelfstandigheid en het sterke team/familie gevoel. De echte aandacht voor elkaar.

Zelf aan de slag met enquêtes?

Onder iedere vraag hebben we ook de mogelijkheid gegeven om een toelichting te geven. Deze toelichting gaf in veel gevallen meer inzicht in het antwoord op een vraag. Wil je dit zelf ook gaan doen, dan zou ik die er zeker inhouden.

Kortom ik vond het super waardevol om te doen! En ik ga het over een jaar zeker weer doen. Wil je van mij de enquete ontvangen om zelf te gebruiken, stuur dan even een e-mail naar jorieke at moneybird dot com. Op naar nog meer werkplezier!

Eenvoudig je boekhouding op orde?

Probeer Moneybird Gratis