Bernice ten Heuw

Expert aan het woord
· 03-01-2018
Door Moneybird Experts te presenteren op onze website, hopen we dat ondernemers een geschikte boekhouder vinden die hen helpt met de puntjes op de i van hun administratie. Experts zijn op hun beurt blij met de zichtbaarheid van hun bedrijf, uit ervaring blijkt dat veel klanten via de website van Moneybird bij hen terecht komen. Regelmatig laten we Moneybird Experts aan het woord om hun werkwijze en ervaringen met Moneybird te delen.

Moneybird Expert Bernice ten Heuw ziet het afgelopen jaar een flinke groei in Moneybird-administraties. Met haar kantoor Moneybox in Enschede ondersteunt ze particulieren en ondernemers met verschillende financiële diensten.

Ondersteuning op maat #

“Samen met mijn collega Laura werk ik voor klanten door heel Nederland. Veel klanten zijn werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Maar ook kappers, schilders en zelfs een kunstgalerij behoort tot ons klantenbestand. Onze voorkeur heeft persoonlijk contact, maar als dat niet lukt spreken we vaak af via Skype. Ik vind het prettig om te zien voor welke ondernemers ik werk en om hun bedrijf te kennen.”

“We hebben klanten die alle administratie aan ons uitbesteden, zij factureren zelf en uploaden de bonnetjes met scan & herken, maar laten de rest aan ons over. Het zijn vaak ondernemers die net iets te klein zijn om een administratieve kracht aan te nemen, maar te groot zijn om zelf de volledige boekhouding op te pakken.” Persoonlijke dienstverlening kenmerkt Moneybox, vertelt Bernice: “We werken zonder abonnementen, we bieden waar de ondernemer behoefte aan heeft. Er zijn bijvoorbeeld ook ondernemers die slechts een aantal uur per jaar nodig hebben voor ondersteuning bij de btw-aangifte en jaarrekening.”

Belang van een Moneybird Expert #

In Moneybird kan een ondernemer eenvoudig zelf zijn boekhouding doen. Toch ziet Bernice het liefst dat er een boekhouder meekijkt bij de inrichting van het boekhoudpakket. “Het is een misvatting dat een boekhouder veel geld kost. In één tot twee uur tijd kan ik ondernemers zonder boekhoudkundige achtergrond uitleg geven over de basis van boekhouden in Moneybird. Zo voorkom je fouten en bespaar je mogelijk kosten die je moet maken bij correctiewerk door een boekhouder.”

Groei en samenwerking #

“We hebben nu 65 administraties in Moneybird, het zou mooi zijn als dat aantal groeit, zodat nog meer ondernemers tijd kunnen besparen met boekhouden. We krijgen diverse aanvragen per maand via de website van Moneybird. ”Regelmatig contact met onze Experts vinden we als Moneybird belangrijk en waardevol. “Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst voor Moneybird Experts werd ons gevraagd naar feedback. Daarnaast is het voor ons een mooie gelegenheid om te zien wat er achter de schermen gebeurt en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Dat is een toegevoegde waarde voor beide partijen.”

Adviserende rol #

Bij die groei en de veranderende rol van de boekhouder komt het adviserende aspect van een boekhouder steeds meer naar voren. “Ik vind het erg leuk om vanaf het begin betrokken te zijn. Je kunt iemand dan goed op weg helpen. Mijn doel is om er voor de klant het meeste uit te halen. Door het meedenken en goed toepassen van regelgeving is er vaak belastingvoordeel te behalen.” Bernice verwacht dat de boekhouder de komende jaren nog steeds nodig zal blijven. “De controlefunctie blijft. De scan & herken functie bijvoorbeeld, is eenvoudig en snel, maar dat betekent niet dat alles meteen op de juiste manier in je boekhouding staat. Zo zul je bij de aanschaf van een auto nog wel de afschrijving moeten meenemen, daar kan een boekhouder je bij helpen.

Ook kunnen klanten voor bijna alle financiële diensten bij ons terecht. Wij verzorgen ook de salarisadministratie voor bedrijven. Maar zelfs voor het afsluiten van een een hypotheek kan je bij ons terecht. Kortom we hebben alles onder één dak.”