Hanneke Boom

Expert aan het woord
· 03-03-2020
“Boekhouder zijn is ook een soort van zorgen voor mensen. Zelfredzaamheid is belangrijk; wat mensen zelf kunnen, moet je ze ook zelf laten doen. Maar ook als mensen hun boekhouding helemaal uitbesteden is het net als in de gezondheidszorg: begrijp wat er gebeurt en laat keuzes niet volledig over aan een ander.”

Acht jaar geleden besloot boekhouder Hanneke Boom de overstap te maken van de gezondheidszorg naar de financiële wereld. “Ik rolde in de financiële wereld doordat ik de administratie deed voor het bedrijf van mijn man. Ik wilde iets anders en ben een aantal opleidingen gaan volgen om voor mezelf te kunnen beginnen. Inmiddels heb ik vijf jaar mijn eigen bedrijf Boom Boekhouderij (opent in nieuw tabblad) en twee medewerkers in dienst.” vertelt Hanneke.

Online boekhoudpakket #

Hanneke maakte gebruik van een boekhoudpakket gericht op grote bedrijven. “Ik merkte dat ondernemers steeds vaker zelf hun boekhouding willen doen. Ze hadden dan een Excel-sheet of een ander programma. Ik zocht een alternatief programma gericht op de ondernemer en vond Moneybird.” Inmiddels vinden veel klanten haar via de adviseurspagina op moneybird.nl. “De meeste ondernemers beginnen met Moneybird om zelf hun boekhouding te doen. Soms merken ze dat ze een tekort aan boekhoudkennis hebben. Ik hoop dan dat ze op tijd een adviseur erbij betrekken. Ik vind het zelf ook leuk om mensen zoveel mogelijk zelf te laten doen. Ik zorg dat ze beschikken over de nodige boekhoudkennis. Ik leg bijvoorbeeld uit hoe ik bepaalde afschrijvingen (opent in nieuw tabblad) heb gedaan voor de klant zodat hij het volgend jaar zelf kan.”

Klanten en Moneybird #

Vanuit haar kantoor in Vleuten werken Hanneke en haar collega’s voor eenmanszaken en mkb’ers. “De kleinere ondernemers werken in Moneybird. Als zij klant worden vraag ik ze om hun administratie in Moneybird te gaan doen. Facturen sturen (opent in nieuw tabblad) bijvoorbeeld, dat gaat heel gebruiksvriendelijk en makkelijk in Moneybird. Het ziet er ook mooi uit.” Sommige klanten doen veel zelf, andere klanten besteden werk uit aan Hanneke. “Om te voorkomen dat ik mijn klanten elke keer losse facturen moet sturen, werk ik met een strippenkaart. Een strippenkaart bevat vijf strippen, een strip is één uur advies of ondersteuning. Klanten vinden dat een prettige manier van werken.”

Zelfredzaamheid is belangrijk; wat mensen zelf kunnen, moet je ze ook zelf laten doen.

Zelf inzicht en kennis #

“De beste ondernemer is de ondernemer die redelijk begrip heeft van wetgeving en boekhouding. Zo staat er in de kennisbank (opent in nieuw tabblad) van Moneybird al veel over wetgeving en boekhouding. De KVK heeft ook allerlei sites met interessante informatie.” Hanneke probeert haar klanten ook zelf van deze informatie te voorzien. “Bijvoorbeeld over de aftrekbaarheid van kosten. Ik merk dat als klanten zich ook verdiepen in wat wel en niet mag, ze ook weten tot waar hun kennis reikt. Als je bijvoorbeeld een auto aanschaft, is het goed om dit af te stemmen met je adviseur. Die kan je dan op tijd adviseren over wat financieel het beste is voor jou. Als je dat niet doet, neem je mogelijk een beslissing waar je nog jarenlang last van hebt. Bijvoorbeeld een hoge bijtelling die eigenlijk niet nodig was.”

Kennis opdoen en bijhouden als boekhouder #

Hanneke is zelf actief in het opdoen en bijhouden van haar kennis. “Ik ben sinds vorig jaar lid van de NOAB. Daar ben ik echt trots op, het is een kwaliteitskeurmerk. Ze komen dan bij je langs om je administraties en dossiers te bekijken en hoe je alles georganiseerd hebt. Het is een fijne bevestiging als alles dan in orde is. En het is een goed netwerk waar ik altijd terecht kan. Dat doe ik ook, ik ben een behoorlijke netwerker. Eens in de maand heb ik een vaklunch met financieel deskundigen. Pensioendeskundigen, een fiscalist, een budgetcoach en boekhouders zitten dan aan tafel om met elkaar kennis uit te wisselen. Je kunt daar je vragen inbrengen en zo helpen we elkaar. Zoiets zou ik ook fijn vinden om met Moneybird-adviseurs te doen.”

Lees ook: Hanneke's tip bij het overstappen naar Moneybird