Bedrijfsnaam kiezen

Een belangrijke eerste stap in jouw ondernemersreis is het kiezen van een goede bedrijfsnaam. Dit is tenslotte de eerste indruk die klanten van je onderneming krijgen. Een bedrijfsnaam moet makkelijk te onthouden zijn en meteen de aandacht van je doelgroep trekken. In een paar stappen leggen we je uit hoe je een unieke bedrijfsnaam kiest en vastlegt.

Welke naam mag ik gebruiken voor mijn bedrijf? #

Als je een bedrijfsnaam gaat verzinnen, is het belangrijk dat je met een aantal zaken rekening houdt:

Voorkom misleiding #

Je wilt voorkomen dat je bedrijfsnaam misleidend is. Wil je jouw eenmanszaak 'De Jong & Co noemen', kan dit de indruk wekken dat er meerdere eigenaren zijn. Als dat niet zo is, is het misleidend dat je bedrijfsnaam dat wel suggereert.

De naam van de concurrent #

Het is niet toegestaan om de naam van een ander bedrijf te gebruiken, zelfs als je toestemming hebt gekregen of bijvoorbeeld toevallig dezelfde naam hebt als een ander merk zoals 'Douwe Egberts'. Dit laatste komt omdat een merk wettelijk beschermd is.

Je mag ook niet je bedrijfsnaam op een andere manier spellen dan die van de concurrent. Om te voorkomen dat klanten en leveranciers in de war raken. Als je dit toch doet, kan de concurrent juridische stappen ondernemen tegen jouw onderneming. 

Het is wel toegestaan om in te spelen op een trend. In de schoonheidssector gebruiken veel bedrijven bijvoorbeeld 'beauty by', ‘extensions by' of 'nails by' in hun bedrijfsnaam. Je kunt dit doen door deze uitdrukkingen te combineren met een naam die nog niet in het Handelsregister is opgenomen.

Leestekens en cijfers #

In je bedrijfsnaam mag je cijfers en specifieke leestekens zoals @, &, + en - gebruiken. Speciale tekens zoals (), ?, !, *, # en / mogen alleen gebruikt worden om een letter te vervangen of als woordgrapje.

Wettelijke beschermd #

Sommige beroepen mag je alleen gebruiken in je bedrijfsnaam als je de juiste diploma's hebt of als je bent geregistreerd in het wettelijk register van die beroepsgroep. Deze beroepen zijn namelijk wettelijk beschermd. Denk aan medische titels zoals verpleegkundige, arts of apotheker. Voor deze beroepen heb je een zogeheten BIG-registratie nodig. Daarnaast zijn architect, accountant, advocaat, notaris, en bepaalde beroepen in de diergeneeskunde beschermd.

Margo achter haar laptop

Hoe bedenk je een leuke bedrijfsnaam? #

Neem de tijd om een goede bedrijfsnaam te kiezen. Het is een belangrijke beslissing die grote impact heeft op je bedrijf. Hier zijn een paar richtingen om je op weg te helpen:

  1. Wees uniek: zorg ervoor dat je bedrijfsnaam origineel is. Het helpt je bedrijf zich te onderscheiden van de concurrentie.
  2. Wil je dat je bedrijfsnaam gelijk duidelijkheid geeft over wat je bedrijf doet? Kies dan voor een omschrijvende bedrijfsnaam. Klanten weten dan direct wat je aanbiedt of verkoopt.
  3. Maak het makkelijk: een korte, eenvoudige en goed uit te spreken naam is raadzaam. Zo weten klanten je snel te vinden.
  4. Check je bedrijfsnaam in het Handelsregister (opent in nieuw tabblad): je mag namelijk niet de naam van iemand anders gebruiken. Heb je een leuke bedrijfsnaam gekozen, controleer dan ook of je beoogde domeinnaam (opent in nieuw tabblad) beschikbaar is. Het is zonde als je geen bijpassende URL kunt vinden.
  5. Vergeet de branding niet: bedenk hoe je bedrijfsnaam eruit zal zien op een website, visitekaartje of reclamebord.
  6. Kijk naar de toekomst: kies een naam die ook in de toekomst relevant blijft. Het moet flexibel genoeg zijn om veranderingen of uitbreidingen van je bedrijf te kunnen doorvoeren. Als je bijvoorbeeld de naam 'De Jong Copywriting' kiest, kan dit je later beperken als je besluit om ook diensten in online marketing aan te bieden.
  7. Test je bedrijfsnaam: heb je een bedrijfsnaam bedacht? Check of anderen het ook een goede naam vinden. Vraag familie, vrienden en ondernemers uit je netwerk wat ze van de naam vinden. Neem hun mening serieus, want als zij twijfels hebben, kunnen je klanten dat ook hebben.

Kom je er niet uit? Vraag eens rond in je kenniskring of zij nog leuke ideeën hebben.

Hoe leg ik mijn bedrijfsnaam vast? #

Als je zeker weet dat je bedrijfsnaam aan alle regels voldoet en je in het Handelsregister hebt gecontroleerd of de naam niet al in gebruik is, kun je deze vastleggen. Dit doe je door je bedrijfsnaam te registreren (opent in nieuw tabblad) bij de Kamer van Koophandel. Het recht op een handelsnaam (een ander woord voor bedrijfsnaam) krijg je alleen door de naam daadwerkelijk te gebruiken, bijvoorbeeld op reclameborden, de gevel van je winkel of een bedrijfsauto.

Een bedrijfsnaam geeft doorgaans beperkte bescherming in de regio waar je actief bent. Stel je voor dat er twee winkels zijn met dezelfde bedrijfsnaam, bijvoorbeeld 'De Schaar’. Volgens de wet zou dit mogelijk zijn, zolang de winkels maar in verschillende steden gevestigd zijn. Om meer bescherming te krijgen, kun je je bedrijfsnaam als merk registreren. Een merknaam biedt meer bescherming dan een handelsnaam. Met een merkregistratie bescherm je je naam in de Benelux, EU of zelfs internationaal. Op het internet vind je verschillende bureaus die je hierbij kunnen helpen.

Hoe verander je je bedrijfsnaam? #

Wil je jouw bedrijfsnaam wijzigen (opent in nieuw tabblad)? Dat kan eenvoudig via een wijzigingsformulier van de Kamer van Koophandel. Het is uiteraard belangrijk dat je ook nu checkt of de bedrijfsnaam niet al bestaat. De wijziging bij de KVK is gratis.

Klaar om je bedrijfsnaam te kiezen? Wees uniek, duidelijk en zorg dat klanten de naam makkelijk onthouden. Controleer je naam in het Handelsregister en leg je bedrijfsnaam vast bij de Kamer van Koophandel. Wil je zeker weten dat niemand anders met je bedrijfsnaam ervandoor gaat? Overweeg dan een merkregistratie. 

Heb je een bedrijfsnaam gekozen, je uurtarief vastgesteld en de eerste klanten binnengehaald? Zorg dan dat je boekhouding ook op orde is. Je doet dit gemakkelijk met hulp Moneybird. Zo ben je zo min mogelijk tijd aan je administratie kwijt.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.