• Leestijd: 4 minuten

Je eerste btw-aangifte

De eerste keer kan best spannend zijn. Je hebt je onderneming ingeschreven bij de KVK en er komt nu van alles op je af! Niet alleen in het ondernemen, maar ook in boekhouding. Geen zorgen, wij helpen je met de eerste stappen, zodat jij een goede basis hebt. In deze serie hebben we het over jouw eerste keer. En in dit artikel gaan we het hebben over je eerste btw-aangifte.

Als je begint met ondernemen, zijn er best veel zaken die heel ‘officieel’ overkomen en moeilijk klinken. Misschien zijn het wel dingen waar je geen rekening mee hield toen je met je idee voor je onderneming kwam. Btw-aangifte is misschien zo’n onderwerp. In feite is het niets meer dan het invullen van btw-gegevens. Je herkent de btw misschien wel van bonnetjes, bijvoorbeeld 21% op een bonnetje voor een nieuwe broek.

Het is 2 minuten werk en erg gemakkelijk. Waarom zou ik daar iemand voor inhuren?

Zoals iedereen in elk jaar aangifte inkomstenbelasting moet doen, moeten ondernemers btw-aangifte doen. Het verschil is dat ondernemers dit vier keer per jaar moeten doen. En net als de aangifte inkomstenbelasting is het een ‘moetje’. Geen leuk werk, maar wel erg belangrijk. Sterker nog, als je het niet doet, kan je boetes krijgen. Je doet de btw-aangifte aan het eind van elk kwartaal. Vaak is dat dus in april, juli, oktober en januari.

Je gaat voor het eerst de btw-aangifte doen. Dus je gaat naar de website van de Belastingdienst en ziet dat je best wel veel gegevens nodig hebt. De btw-aangifte gaat om de producten en/of diensten die jij hebt gekocht en verkocht. Dus daar heb je de gegevens van nodig. Dit zijn bonnetjes, verkoopfacturen en inkoopfacturen. Niet alleen digitaal, maar ook fysiek! Om een hoop rotzooi te voorkomen, kan je foto’s maken van de fysieke bonnetjes en facturen. Nog beter is om ze te scannen met een boekhoudapp.

Handen met papieren in de hand

Zoals je merkt, is het verstandig om alle bonnetjes en facturen te bewaren en te ordenen. Hierop staan alle producten en diensten waarover je btw hebt betaald of waarover je btw moet betalen. Dit alles bijhouden in Excel of Google Sheets is misschien aanlokkelijk, omdat dit goedkope opties zijn. Maar dat ordenen in Excel? Dat is niet handig. Hoe dieper je duikt in zulke sheets, hoe onoverzichtelijker het wordt. En als je toch al alles hebt verzameld, kan je het net zo goed zelf bijhouden in een boekhoudpakket.

Het kan gemakkelijk met Moneybird als je netjes alles inboekt.

En als je dan toch aan het ordenen slaat, dan kan je net zo goed de btw-aangifte zelf doen. Je hebt tenslotte zelf je gegevens verzameld. Maar met alleen verzamelen ben je er nog niet. Het ordenen wordt een stuk eenvoudiger in een boekhoudpakket. Dan is de volgende stap zelf btw-aangifte doen, toch? Want nee, voor de btw-aangifte heb je geen accountant of boekhouder nodig. De btw-aangifte kan je prima zelf doen. Dit uit handen geven kost weer extra tijd en geld.

Op de website van de Belastingdienst kan je zelf alle gegevens invullen die nodig zijn om de aangifte te voltooien. Als je alle gegevens bij de hand hebt, is dit relatief eenvoudig. Net als bij de aangifte inkomstenbelasting helpt de Belastingdienst met informatieblokjes om begrippen uit te leggen.

Uitsnede van persoon met laptop en koffie in de hand terwijl hij achter een hoge tafel staat met zijn laptop voor zich

We stelden de vraag of onze gebruikers zelf de btw-aangifte doen aan onze volgers op Instagram. “Omdat het met Moneybird prima zelf kan!”. “Omdat het super makkelijk is met Moneybird". Als laatste zegt een volger: “Toen ik erachter kwam hoe makkelijk het was, ben ik het zelf gaan doen”. Het is dus ook simpelweg een kwestie van proberen.

Toch kan het handmatig via de Belastingdienst best veel tijd kosten, vooral als het je eerste keer is. Je kan de aangifte ook indienen met een boekhoudpakket. Als je al je gegevens netjes in het boekhoudpakket hebt bijgehouden, kan je binnen een paar klikken de aangifte versturen. Bovendien is het minder foutgevoelig en kost het minder tijd! Dat kan dus ook in Moneybird. Daarvoor heb je een geldig e-mailadres, bankrekeningnummer, KVK-nummer en btw-nummer nodig. De aangifte kan je dus prima zelf doen en met een boekhoudpakket wordt het nóg eenvoudiger om het zelf te doen.

Het klinkt uitdagend, maar de btw-aangifte doen is helemaal niet zo moeilijk. Het belangrijkste is om je gegevens goed bij te houden. Doe je dat met een boekhoudpakket, dan wordt de aangifte een stuk makkelijker.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.