• 6 juli 2020
  • Leestijd: 4 minuten

7 vragen en antwoorden over de btw-aangifte

Het kantoor is stil. Iedereen is al naar huis. Bijna iedereen... Loes en Edwin zijn na het avondeten weer naar kantoor gekomen voor een livesessie. Dat doen ze elke derde dinsdag van de maand. In een btw-maand gaat de livesessie vaak over de btw-aangifte. Onderstaande vragen werden gesteld in zo'n livesessie. De antwoorden delen we graag met jou. Zodat jij je btw-aangifte makkelijker kunt doen en zo verder kunt met wat je het liefst doet.

Lees ook: Meest gemaakte btw-fouten

Wordt de omzet op de factuurdatum of op de datum van ontvangst meegenomen? #

Moneybird werkt met het factuurstelsel. Dit stelsel berekent de btw op basis van de facturen die je in een aangiftetijdvak hebt verstuurd en ontvangen. De factuurdatum is leidend voor de btw-aangifte. Zodra je de factuur verzendt, moet je btw betalen. Ook als je klant pas over een maand betaalt of pas over een jaar. De btw van deze bedragen moet je altijd direct betalen, hoe groot dat bedrag ook is.

Over inkoopfacturen met terug te vragen btw is ook altijd de factuurdatum leidend. Ook als je een grote investering doet. Op het moment dat je een investering doet, die je over langere periode in delen afschrijft, zul je nog steeds direct btw moeten betalen.

Het is daarom handig om te weten wanneer je klant in meerdere delen gaat betalen, als hij bijvoorbeeld een aanbetaling doet. Dan hoef je niet in één keer de hele factuur te verzenden en kun je in verschillende periodes btw betalen. Dat kan interessant zijn voor je kasstroom; het geld dat op je rekening staat.

Wat moet ik doen als mijn klant niet betaalt? #

Als een klant niet betaalt, kun je de btw terugvragen en corrigeren op je aangifte. In dit kennisbankartikel leggen we uit wat je kunt doen met (nog) niet betaalde facturen in Moneybird.

Is er een verschil tussen inkoopfacturen en bonnetjes voor de belastingaangifte? #

Nee, er is geen verschil voor de btw-aangifte. Een inkoopfactuur en een bon verschillen wel van elkaar. De bedragen op een inkoopfactuur zijn vaak exclusief btw en daarmee net een ander formulier dan een bonnetje. Het verschil tussen die twee in Moneybird is een manier om het sneller in te boeken. Op de achtergrond vraag je altijd op dezelfde manier de btw terug en boek je eigenlijk op dezelfde manier in. In alle gevallen moet je selecteren wat het btw-tarief is wat van toepassing is.

Ik heb een aankoop gedaan met mijn privérekening voor mijn bedrijf, hoe pak ik dat aan? #

Het is handig om het bonnetje in je administratie te zetten. Jouw zakelijke bankrekening geeft niet aan dat er een bonnetje mist omdat de transactie op je privérekening staat. Meer over prive-betalingen lees je in ons kennisbankartikel.

Lees ook: Alles over de btw-aangifte

Hoe koppel je transacties waar geen bon van is? #

Dan is de kans groot dat er geen btw op jouw bon staat. Bankkosten zijn daar een voorbeeld van. Daar kan de bank geen btw over vragen. Als er geen btw van toepassing is op het bedrag, kun je bij de transactie een kosten-categorie selecteren.

Als je bonnetjes hebt ingevoerd, moet je ze dan nog bewaren? #

Dat is niet nodig. De Belastingdienst heeft een aantal jaren geleden aangegeven dat jij, als jij een goede kopie of duplicaat maakt van de bon, je het origineel niet meer hoeft op te slaan. Het is belangrijk dat het bonnetje goed leesbaar is. Met de goede camera op je telefoon en in de scan & herken van de Moneybird-app gaat dat meestal gewoon goed. Het is belangrijk dat je bij alle inkoopfacturen en bonnetjes in Moneybird allemaal bijlagen maakt. Of het nu een pdf of een foto is. Zolang je maar van alles bewijs hebt. Dat is de manier waarop je boekhouder kan controleren of alles in orde is, net als dat de Belastingdienst bij je kan komen controleren. Zorg dat je een ritme krijgt in de bonnetjes. Bijvoorbeeld niet direct een bon in je portemonnee doen, maar eerst scannen met de Moneybird-app. Als je dat eenmaal hebt, is de btw-aangifte geen zoekwerk meer en hoef je alleen nog controleren en indienen.

Lees meer over de eisen van de Belastingdienst voor digitaal bewaren (opent in nieuw tabblad).

Moet je ook btw-aangifte doen als je geen omzet hebt gehad? #

Aan het begin van de btw-aangifte vraagt de Belastingdienst of je iets aan te geven hebt. De Belastingdienst bepaalt of je aangifte moet doen. Als je van de Belastingdienst aangifte moet doen, moet dat altijd. Ook al heb je in de periode helemaal niets gedaan en geen omzet en kosten gehad. Dan moet je alsnog btw-aangifte doen (waar je dan overal 0 invult).

Doe je geen aangifte, dan krijg je een boete.

Deze vragen werden gesteld en beantwoord in de livesessie van Moneybird. Je kunt deze sessie terugkijken (opent in nieuw tabblad) op YouTube.

Meer informatie over boekhouden vind je in onze kennisbank.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.