Bedankt voor je feedback!

Misschien heb je ons al eens een goed idee aangedragen of van bepaalde feedback voorzien. Grote kans dat je de reactie kreeg: “Bedankt voor je feedback, we hebben het genoteerd!” Dit is niet zomaar een zinnetje dat we naar iedereen terugsturen. Dit is écht hoe wij met feedback omgaan. We verzamelen alle feedback die we krijgen, altijd en van iedereen. We vinden het belangrijk om in beeld te krijgen waar jij en je collega Moneybird-gebruikers tegenaan lopen. Het samenvoegen van opmerkingen van dezelfde aard helpt ons daarbij ook om te bepalen of, hoe snel en op welke manier we het gaan oppakken.

Moneybird bestaat dit jaar 13 jaar en ondertussen hebben meer dan 240.000 ondernemers een account aangemaakt bij Moneybird. Elke ondernemer is anders en elke ondernemer heeft zijn eigen werkwijze, wensen en verwachtingen. We krijgen daarom ook regelmatig een bericht met de titel: Weet je wat echt handig zou zijn? of Goed idee voor Moneybird!.

We waarderen deze feedback enorm, het helpt ons ook om de wensen uit de markt te weten te komen. Maar wanneer een ondernemer vaker dezelfde vraag stelt en wij weer antwoorden met "wij noteren je feedback", krijgen we wel eens de reactie “ik heb het een half jaar geleden ook al aangegeven, wanneer bouwen jullie dit nu eens?”

Dat vinden we een logische vraag: je had immers een heel goed idee, dan kunnen wij dat toch gewoon gaan bouwen? Uhm… zo simpel ligt het helaas niet. We ontwikkelen Moneybird als generiek product. Dat betekent dat we willen dat zoveel mogelijk ondernemers gebruik kunnen maken van de functies in Moneybird. Natuurlijk is niet elke functie geschikt voor elke ondernemer, maar wel voor het grootste gedeelte van de ondernemers. Heb je een goed idee, maar heeft maar 2% van de ondernemers er wat aan? Dan is de kans groot dat dit laag op onze prioriteitenlijst komt te staan. Maar is je goede idee in korte tijd te implementeren én brengt het veel ondernemers instant boekhoudgeluk: dan kan het zomaar zijn dat we je al gauw een update sturen met “Bedankt voor je input, de verbetering is zojuist live gegaan!”.

Om uit te kunnen leggen hoe wij precies tot onze keuzes komen, willen we graag onze manier van werken laten zien. Drie jaar geleden schreven we hier al eens een blog over. Deze werkwijze is niet meer helemaal up to date, dus hierbij een nieuwe uitleg!

Hoe werken wij bij Moneybird? #

Wij werken volgens de Shapeup-methode. Zes weken lang werken we met verschillende teams aan verschillende projecten. Zo’n project begint altijd met een goed idee. Zo simpel is het! Dat idee kan gebaseerd zijn op veranderingen die bijvoorbeeld de Belastingdienst doorvoert, maar veel vaker laten we ons inspireren door de wensenlijst die door jullie is samengesteld. We werken dat idee vervolgens uit in een pitch. Vaak werken collega’s van verschillende gebieden samen aan zo’n pitch. Bijvoorbeeld een software-engineer met een UX-designer of een marketeer met een supportspecialist. Voordat de pitch ingediend kan worden, moet deze gereviewed zijn door minstens één collega uit ieder team. Vaak wordt de prioriteitenlijst er even bijgepakt. Om welke feature is het meest gevraagd? En gaat dit project ervoor zorgen dat we aan precies díe vraag voldoen?

Eén keer in de acht weken houden we een projectkeuzemeeting. Elke Moneybirder kan bij dit overleg aansluiten. De teamleden die een pitch hebben ingediend lichten deze toe en er is de mogelijkheid om feedback te geven en vragen te stellen. Van elk team is een afgevaardigde aanwezig, die de prioriteit van de pitches volgens zijn/haar afdeling aangeeft. Gezamenlijk komt dat team van afgevaardigden tot een volgorde van de pitches. Ieder team heeft hierin een stem. Dit doen we allemaal online. Eén teamlid organiseert en faciliteert dit hele proces en de meeting: van een online opwarmer, het maken van een presentatie tot en met het uitwerken van de notulen.

De maandag na de projectkeuze meeting is er een meeting, waarin onze ontwikkelaars en de leden van het productteam de projecten gaan verdelen en aan de hand van de bezetting gaan kijken hoeveel projecten er komende periode opgepakt kunnen worden.

Waar nodig sluiten de mensen van marketing en support aan bij deze projecten. Zes weken lang ligt de focus van de engineers dan op deze projecten. Na zes weken wordt het project opgeleverd. Dat betekent dat we klaar zijn om een nieuwe feature te lanceren, een onderzoek hebben afgerond, of de nodige onderhoudswerkzaamheden hebben uitgevoerd.

Cooldown #

Na zes weken met volle focus werken aan een project is het tijd voor de cooldown. Twee weken lang hebben de engineers nu tijd voor andere taken. Misschien het schrijven van een nieuwe pitch? Taken die tijdens het project zijn blijven liggen of extra werk wat uit het project is gekomen. En na twee weken begint de cyclus weer opnieuw.

En in de toekomst? #

En in de toekomst? Blijven we deze werkwijze gebruiken? Geen idee! Voor nu werkt het goed voor ons op deze manier. Maar we blijven natuurlijk kritisch kijken en verbeteren waar nodig!

Vragen? #

Heb je vragen over dit onderwerp? Stel ze gerust onder dit blog of stuur een mail naar support@moneybird.com.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.