Marie Kondo je bedrijf!

Eén van de tradities bij Moneybird is het jaarlijkse Kerst-boekengeschenk. Half november trek je als Moneybirder een lootje en moet je voor de betreffende collega een boek kopen waarvan je denkt dat het bij deze persoon past. En zo kreeg ik een paar jaar geleden 'The life-changing magic of tidying up' van Marie Kondo cadeau. Er moest kennelijk verandering komen in mijn goedbedoelde chaos.

Na het lezen van het boek heeft onbedoelde chaos plaatsgemaakt voor rust in m’n hoofd. Minder dingen om te onderhouden, minder tijd te besteden aan dingen opzoeken, weten wat je wel en niet hebt en vooral de bezittingen waarderen die “spark joy” geven. Door streng te zijn voor jezelf wordt je leven eenvoudiger. Je houdt uiteindelijk de spullen over waar je écht van houdt.

Spark joy je bedrijf #

Het zit in onze aard om als ondernemer groter en groter te denken, waardoor we maar steeds meer “dingen” tegen ons bedrijf aanplakken. Een nieuw product lanceren, meer mensen aannemen, kansen grijpen, samenwerken met nieuwe partners, voor sommige ondernemers is het nooit groot genoeg. Zorgt deze grootheidswaanzin er voor dat je nog wel van je bedrijf houdt? Of zijn er ook zaken die een blok aan je been vormen en misschien wel helemaal geen energie geven of inkomsten opleveren?

Het kan ontzettend verfrissend zijn om afscheid te nemen van dingen (in de breedste zin van het woord) in je bedrijf die geen “spark joy” geven. Soms is zo’n afscheid een bittere pil, we kennen allemaal de term kill your darlings, maar afscheid nemen zorgt ook voor meer eenvoud in je organisatie.

Alexander Klöpping kondigde onlangs aan dat Blendle voortaan alleen het premium abonnement aanbiedt en stopt met de verkoop per artikel (opent in nieuw tabblad). Een stormvloed van kritiek kwam over hem heen via Twitter, die wellicht weer gaat liggen. Ik vond het een moedige keuze, die je eigenlijk van verre aan kon zien komen. Onnodige ballast over boord durven te gooien is niet eenvoudig, het doet als ondernemer pijn omdat je er veel energie in hebt gestoken.

Iedereen die Tidying up with Marie Kondo (opent in nieuw tabblad) heeft gekeken weet dat opruimen ook voor een beter huwelijk kan zorgen. En zo geldt dat ook voor cultuur op de werkvloer. Een opgeruimd bedrijf zonder verborgen regeltjes in ladekastjes zorgt er voor dat medewerkers je organisatie beter begrijpen hoe ze aan de slag kunnen gaan. Ze snappen sneller en beter hoe ze nuttige bijdrage kunnen leveren zonder dat ze onderweg telkens allerlei onnodige regeltjes tegenkomen.

Enkele “spark joy” momentjes uit de historie van Moneybird:

  • Ruim 7 jaar geleden hebben we de moeilijke keuze gemaakt om afscheid te nemen van onze Incassodienst WantMyMoney omdat het de groei van Moneybird in de weg zat.
  • Bij de introductie van de nieuwe versie van Moneybird drie jaar geleden hebben we ervoor gekozen om de abonnementen te differentiëren op basis van aantal banktransacties in plaats van features. Daarmee werd het voor support medewerkers en engineers een stuk eenvoudiger om aan Moneybird te werken.
  • Jaarlijks gaan we alle tools langs die we gebruiken en kijken we wat we echt nodig hebben. Zo hebben we vorig jaar afscheid genomen van enkele pakketten waaronder Dropbox om bestanden op te gaan slaan in G Suite, minder tools dus minder beheer.

Als je “spark joy” toepast verdwijnen onnodige producten, tools en regeltjes uit je organisatie. Het creëert ademruimte en een cultuur waar dingen die écht de moeite zijn de aandacht krijgen die ze verdienen. Spark joy!

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.