• Leestijd: 3 minuten

Veilig omgaan met je betaalpas

Als je bij ons een betaalrekening opent, kan je een mooie betaalpas aanvragen. Het is een handige manier om al je betalingen met de pas direct te kunnen verwerken in je administratie. Snel, eenvoudig, en je hebt geen tussenpartij meer nodig om je betalingen te verwerken. Bij het bezit van een betaalpas zijn er helaas risico’s van buitenaf. Dit geldt natuurlijk ook als je een betaalpas hebt bij een andere aanbieder. In dit artikel geven tips hoe je veilig omgaat met je betaalpas.

Vanaf eind 2022 kan je bij ons een betaalrekening met betaalpas aanvragen. Die betaalpas is zowel digitaal (op je telefoon of smartwatch) als fysiek te verkrijgen. De betaalpas is niet alleen een debitcard, het is ook een creditcard. Je kan dus ook in het buitenland en online eenvoudig betalingen doen. Waar moet je met deze betaalpas goed op letten?

Houd je pincode geheim #

Om sommige betalingen te kunnen voltooien moet je de pincode van je betaalpas invoeren. Zorg er altijd voor dat je jouw pincode geheim houdt. Laat niemand meekijken als je de pincode invoert. Deel de pincode niet met anderen. Wij vragen nooit om je pincode of je betaalpas. Wij zijn dan ook alleen via mail bereikbaar, dus krijg je ‘van ons’ een belletje of komen ‘wij’ langs de deur, dan weet je dat wij dat niet zijn!

Heb je moeite om je pincode te onthouden? We raden het af om je pincode op te schrijven, want een notitie kan je kwijtraken. Wil je toch een geheugensteuntje? Je kan de pincode altijd opvragen en bekijken in de Moneybird applicatie. Zorg ervoor dat je de inlog naar je administratie dus niet deelt of laat slingeren. We raden daarom af om je pincode en inloggegevens ergens anders te bewaren. Het beste blijft om je pincode uit je hoofd te leren.

Betaalpas bij pinautomaat

Jouw betaalpas #

De betaalpas die je kan aanvragen bij een rekening is zowel een debit- als een creditcard. Je kan dus eenvoudig online betalen. En net zoals bij je inloggegevens is het belangrijk dat je goed kijkt waar je de betaalgegevens invult. Is de website van de leverancier of webshop de juiste website? Waar komt de betaallink vandaan? Phishing komt helaas nog vaak voor, dus let goed op waar je jouw betaalgegevens invult.

Heb je een fysieke betaalpas? Ga hier zorgvuldig mee om. Als je de pas kwijt raakt, zorg er dan voor dat je deze zo snel mogelijk blokkeert. Je kan de pas in je Moneybird account blokkeren. Heb je een nieuwe pas aangevraagd en vind je toch weer je oude pas? Gooi je oude pas niet zomaar weg. Knip de pas doormidden, op een manier dat de magneetstrip en de chip doorgeknipt zijn.

betaalpas bij laptop met handen

Ook als je een vermoeden hebt dat je pas gebruikt is door iemand anders, raden we aan om zo snel mogelijk je pas te blokkeren en contact met ons op te nemen. Volg daarna de stappen vanuit de kennisbank en wij houden je op de hoogte van verdere ontwikkelingen. Je kunt de activiteiten van je betaalpas inzien in je administratie. Houd deze dus in de gaten.

Online fraude met betaalpassen #

Bij een betaalrekening van Moneybird kan je een digitale betaalpas aanvragen. Deze is beschikbaar via je smartphone en smartwatch. Zo heb je altijd een betaalpas bij de hand. Helaas biedt dit ook mogelijkheden tot fraude. Dit kan ook gebeuren met fysieke betaalpassen, omdat je hiermee ook online aankopen kan goedkeuren.

Een bekend voorbeeld van fraude met betaalpassen gaat via sms-berichten over ‘online aankopen’. Een hacker stuurt een sms naar een gebruiker met daarin een neppe verificatiecode om een aankoop te voltooien. Als de gebruiker de code gebruikt, krijgt de hacker de betaalpas van de gebruiker in zijn eigen digitale wallet. Hiermee kan hij vervolgens betalingen uitvoeren. De sms zorgt ervoor dat de gebruiker hiervoor onbedoeld toestemming geeft (een vorm van 3D secure).

Smartwatch met betaalpas

Er zijn nog meer van dit soort fraudepogingen die rondgaan. Wees daarom extra alert als je zulke berichten ontvangt. Wij sturen je alleen notificaties over het voltooien van aankopen. Kijk daarom altijd goed naar het telefoonnummer, de contactpersoon en de inhoud van het bericht.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.