19-03-2015 — Susan Kamies

Facturen worden netjes op tijd betaald met MoneyBird

Afgelopen week viel ons het persbericht van OpenCompanies op. Hierin stellen ze:

“slechts 14% van de kleine ondernemers altijd op tijd wordt betaald”

Dit percentage zou best zo laag kunnen zijn, want áltijd op tijd betaald worden klinkt redelijk onmogelijk. Al snel volgde een reactie van Karen Romme. Zij plaatste het persbericht in haar rubriek “Het WC-Eendje” en vroeg zich af:

“Dat VEEL zzp’ers VAAK 90 dagen op hun geld moeten wachten is dus kul?”

Wij, van MoneyBird, zijn naar aanleiding van deze artikelen nieuwsgierig geworden of de bevindingen ook opgaan voor onze gebruikers. Onze 90.000 gebruikers hebben sinds 2008 bijna 4 miljoen facturen verzonden. Een mooie hoeveelheid informatie om eens nader te bestuderen.

Resultaten

Uit analyse van de ruim 2,6 miljoen facturen die sinds april 2013 verzonden zijn bleek dat van de verzonden facturen maar liefst 85% is betaald. Van deze facturen kunnen we dus meer vertellen over de betaaltermijn.

Hoe snel worden facturen betaald?

De betaalde facturen worden helaas niet allemaal netjes op tijd betaald, 55% van de facturen is binnen de betaaltermijn als betaald geregistreerd.
Indien je klanten te laat betalen dan doen ze dat in de meeste gevallen 10 dagen te laat. Een enkele herinnering lijkt dan ook genoeg voor de meeste mensen om alsnog te betalen. Dit is gelukkig makkelijk te doen via MoneyBird.

Procentuele verdeling betaaltermijnen
Procentuele verdeling betaaltermijnen

De facturen die wel open blijven staan resulteren in een gemiddelde debiteurenstand van 2.600 euro per ondernemer. Gelukkig heel wat lager dan de genoemde 35.000 euro door OpenCompanies.
Niet alleen wordt een groot aantal facturen wel netjes op tijd betaald, dit gebeurt al sinds het begin van MoneyBird. De mediaan van betaaltermijn ligt sinds die tijd rond de 15 dagen.

Nog sneller betaald worden?

MoneyBird gebruikers worden dus redelijk snel betaald. Wil je toch sneller betaald worden? Bied dan je klanten aan via iDEAL te betalen. Op basis van onze data de snelste betaalmethode:

(Gemiddelde) Tijd tot betaling per betaalmethode
(Gemiddelde) Tijd tot betaling per betaalmethode

Het lijkt erop dat onze gebruikers in het algemeen goed op tijd betaald krijgen. Als er wel eens te laat betaald wordt, hoeven ze vaak niet langer dan 10 dagen op hun betaling te wachten. Ook het openstaande bedrag per ondernemer is heel wat lager dan de schatting van OpenCompanies. We durven niet te zeggen of het onderzoek van OpenCompanies kul is, maar het lijkt gelukkig niet representatief te zijn voor onze gebruikers.

Gebruikte dataset

De dataset die is gebruikt voor de analyse bevat alleen anonieme gegevens. Er is geen enkele mogelijkheid dit te herleiden naar specifieke gebruikers.
Voor de analyses is gekeken naar de betaaltermijn en de vooraf gestelde vervaltermijn van de facturen. Om aan te sluiten bij het oorspronkelijke artikel is data vanaf april 2013 geanalyseerd, dus na de invoering van de Wet Betalingstermijnen.
Binnen MoneyBird hebben gebruikers de mogelijkheid zelf de betaaldatum te registreren of bankmutaties in te lezen waarbij de betaaldatum gematched zal worden aan de betreffende factuur. De handmatige registratie kan slordigheden bevatten omdat het afhankelijk is van de nauwkeurigheid van de gebruiker.

Laat een reactie achter »


13-03-2015 — Joost Diepenmaat

Dé ideale werkomgeving voor een engineer

In de afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot een voltallig team. Om dagelijks met veel energie aan MoneyBird te kunnen werken hebben we ons regelmatig afgevraagd hoe we onze werkplek zo aangenaam mogelijk kunnen maken. We hebben veel geëxperimenteerd met onze werkomgeving en geven je daarom graag een kijkje achter de schermen.

Concentratie om lekker te kunnen werken

Het komt regelmatig voor dat bezoekers ons kantoor binnenlopen en zich afvragen waarom het zo stil is. Een rustig kantoor is wat ons betreft de basis voor een goede werkomgeving. Wil je als engineer productief zijn tijdens het bouwen van software? Dan is het essentieel om je goed te kunnen concentreren. Rondom de werkplekken heerst daarom een bibliotheekstilte.

We zijn stil of praten zachtjes, maar storen elkaar zo min mogelijk. Voor interne team communicatie gebruiken we Slack, daarop hebben we verschillende kanalen waaronder Tech, DevOps, Demo, Support en de Huiskamer. Wil je toch uitgebreider overleggen met één of meerdere collega’s? Dan ga je naar één van de meeting ruimtes.

Meetingruimte MoneyBird HQ
Meetingruimte MoneyBird HQ

Saai? Zeker niet, een praatje maken kan aan de bar en tijdens de gezamenlijke lunch kletsen we uitgebreid bij!

Tools waarmee je overal kunt werken

Iedere MoneyBirder gebruikt zijn eigen favoriete tools om mee te werken op z’n MacBook Pro. Dit zijn de Apps en Cloud services die we dagelijks gebruiken:

  • Voor het organiseren van taken gebruiken we Trello.
  • Heb je een lang lopende discussie over een onderwerp, dan gebruiken we Basecamp.
  • E-mail en agenda gaan via Google Apps.
  • 1Password om al je wachtwoorden bij te houden en waar nodig te delen in het team.
  • Voor support gebruiken we Sirportly en we experimenteren op dit moment met Intercom.io
  • Sourcecode hosten we op Github, daarnaast is Tower populair.
  • SublimeText is voor veel developers de code editor.
  • Waar we voorheen Adobe Creative Cloud gebruikten zijn we tegenwoordig overgestapt op Sketch en FramerJS. Daarnaast gebruiken we ook Balsamiq voor het snelle prototyping.
  • Dropbox wordt gebruikt om bestanden te delen.
  • Voor het bijhouden van verlofaanvragen gebruiken we VerlofApp en loonstroken zijn beschikbaar via NMBRS.
Een team conversatie op Slack
Een team conversatie op Slack

Een werkplek die je fit houdt

Wanneer je een dag gewerkt hebt wil je ook fit naar huis kunnen gaan. Een groot gedeelte van de dag zitten we, en daarom hebben we geïnvesteerd in Axia Smart Chair bureaustoelen die optimale ondersteuning bieden voor nek, rug en armen. Naast de perfecte zit geeft deze stoel je een melding geeft zodra je een verkeerde zithouding aanneemt.

Toch blijft zitten ongezond, daarom staan we ook regelmatig achter ons bureau te werken. Alle werkplekken hebben elektrisch in hoogte verstelbare bureau’s.

Vrijheid om je taken te kiezen

Bij MoneyBird lopen geen managers rond die bepalen wat je moet doen, en dat houden we voorlopig graag zo. Iedereen gebruikt z’n gezond verstand en kan uit de sprint die we samen inplannen zijn taken kiezen.

Met enige regelmaat werken MoneyBirders vanuit huis, maar we hebben nog geen fulltime engineers die remote werken.
Tot op heden is er niet de noodzaak geweest om de volledige overstap naar remote werken te maken, maar woon je niet in de buurt van Enschede en wil je toch ons team komen versterken? We staan er voor open.

Laat een reactie achter »


05-03-2015 — Elsbeth Ellenkamp

MoneyBird Preview: Zelf bepalen welke gegevens er op je facturen komen te staan

De facturen die je in MoneyBird kunt maken, voldoen uiteraard aan de voorschriften van de Belastingdienst. In bepaalde branches kun je ook te maken krijgen met aanvullende eisen, bijvoorbeeld een zorgverlener die de geboortedatum van de cliënt op de factuur moet vermelden of een registratienummer van een branchevereniging dat op de factuur vermeld moet worden. In het nieuwe MoneyBird kun je met behulp van extra velden er voor zorgen dat deze extra gegevens automatisch op je facturen komen te staan.

Extra gegevens die met je bedrijf te maken hebben

Via InstellingenAfzenderadressen kun je de gegevens van je bedrijf opslaan. Je kunt extra velden aanmaken om extra gegevens op te kunnen slaan en deze op je facturen te kunnen zetten. Naast bijvoorbeeld een registratienummer, kan dit ook voor een extra telefoonnummer of je website.

Extra gegevens van je klanten

Via het tabblad Contacten kun je de gegevens van je klanten opslaan. Hier kun je ook extra velden toevoegen om extra gegevens op te kunnen slaan. Denk bijvoorbeeld aan de geboortedatum van de klant of het kenteken van de auto van de klant.

Extra gegevens direct op de factuur

Tijdens het maken van een factuur is het ook mogelijk om extra velden toe te voegen met informatie die betrekking heeft op die factuur. Dit kan onder andere een ordernummer of een extra referentie zijn

Beheren van de extra velden

Via InstellingenExtra velden kun je de extra velden beheren. Een van de mogelijkheden is dat je vertalingen kunt toevoegen aan de extra velden. Als je een factuur in het Engels maakt, moet er natuurlijk bijvoorbeeld Date of birth komen te staan in plaats van Geboortedatum.

Extra velden vertalen
Extra velden vertalen

Met het instellen van extra velden kun je er voor zorgen dat je facturen altijd alle gegevens bevatten die je moet vermelden. Je hoeft er niet telkens aan te denken om gegevens handmatig te vermelden. Zo voorkom je fouten en kun je nog efficiënter je facturen maken en verzenden.

Laat een reactie achter »


21-02-2015 — Joost Diepenmaat

Gezocht: Software Engineer

Vanwege de groei en onze ambitieuze toekomstplannen zoeken we wederom een Software Engineer die het MoneyBird team komt versterken. MoneyBird is ontwikkeld in Ruby on Rails en wordt dagelijks door tienduizenden ondernemers gebruikt om op de eenvoudigst mogelijke manier de administratie te doen.

Als Software Engineer bij MoneyBird heb je een leergierige houding, je wilt jezelf iedere dag verbeteren en durft je daarom in een complex probleem vast te bijten. Uiteindelijk kom je zelfstandig tot de beste oplossing.

Op dit moment zijn we druk met de laatste loodjes om live te gaan met de nieuwe versie van MoneyBird. Na de live-gang gaan we verder bouwen aan allerlei uitdagende features die een ware vernieuwing zijn in onze industrie.

Gezocht: Software Engineer
Gezocht: Software Engineer

Naast onze Ruby on Rails stack gebruiken we de laatste technieken zoals CoffeeScript, Rspec, Postgresql, Elasticsearch. Ervaring met deze technieken is een pré.

Om je een indruk te geven van de skills van onze engineers en werkzaamheden kun je enkele artikelen lezen op ons engineering blog.

Interesse in deze vacature?

Voor een algemene indruk van ons bedrijf en de voorzieningen die we je bieden (zoals MacBook van de zaak, zit-sta bureau en gratis lunch) verwijzen we je graag naar de vacaturepagina en onze teampagina. We komen graag met je in contact om verder te praten over de toekomst! Je kunt je CV mailen naar info@moneybird.com.

We zijn niet op zoek naar freelancers & acquisitie naar aanleiding van vacatures wordt niet gewaardeerd.

Laat een reactie achter »


31-12-2014 — Marieke Claassens

MoneyBird Preview: documentfiltering en statistieken

De vorige keer hebben we laten zien in hoe je kunt samenwerken met je boekhouder in MoneyBird. In dit artikel komt het filteren van de verschillende documenten en de statistieken van de selectie aan bod.

Standaard worden alle facturen en inkomende documenten van het huidige jaar getoond. Filteren hierop is natuurlijk cruciaal. Je wilt snel kunnen zien welke facturen zijn verlopen, welke facturen al zijn betaald en wat dit betekent voor je administratie.

Om het filteren op alle documenten in MoneyBird te vergemakkelijken, hebben we de filtering volledig vernieuwd en uitgebreid.

Vernieuwde periode selectie

Het filteren op een bepaalde periode is volledig vernieuwd. Je kunt nu eenvoudig de gewenste periode selecteren, zonder ingewikkelde datumselecties. Je kunt zowel een periode selecteren door erop te klikken als deze uitbreiden door een van de uiteindes te verslepen. Zelfs een ingewikkelde periodeselectie is zo een peuleschil.

Eenvoudig combineren van filters

Het combineren van filters is makkelijker dan ooit. Per documentsoort krijg je een aantal filtermogelijkheden die je eenvoudig met elkaar kunt combineren. Je selectie is vervolgens zo weer aangepast.

Combineren van filteropties
Combineren van filteropties

Filteren op contact

Het is nu ook mogelijk om te filteren op contact. Dit kun je natuurlijk weer combineren met alle andere filtermogelijkheden.

Filteren op contact
Filteren op contact

Statistieken van selectie

Daarnaast hebben we ook de statistieken uitgebreid die bij de selectie getoond worden. Je kunt nu bijvoorbeeld bij facturen in een oogopslag zien wat er van de selectie geboekt is onder omzet, wat je nog moet ontvangen en een onderverdeling van de totalen per categorie. Ook bij Inkomend en Bank kun je deze statistieken bekijken.

Door de verbeterde filtering en statistieken heb je nog meer inzicht in de status van je documenten en wat voor effect dit heeft op je administratie.

Wil je ook toegang tot de beta? Aanmelden kan nog steeds door naar Pakket & betalingen te gaan en daar de link te volgen naar de beta aanmeldpagina.

Laat een reactie achter »


17-12-2014 — Elsbeth Ellenkamp

Nieuwe koppelingen voor webshops beschikbaar

Wanneer je een webshop hebt, is het vaak makkelijk als de gegevens van je verkopen automatisch in MoneyBird komen te staan. Zo kun je automatisch facturen naar je klanten versturen en worden de bedragen automatisch in de rapportages verwerkt. Met een koppeling voorkom je dat je de gegevens zelf moet overtypen, het bespaart dus veel werk.

De afgelopen tijd zijn er een aantal nieuwe koppelingen tussen MoneyBird en verschillende webshops op de markt gekomen. Deze koppelingen zijn ontwikkeld door Sponiza IT. Zij hebben koppelingen voor de volgende webshops ontwikkeld:

SEOshop

MijnWebwinkel

OpenCart


PrestaShop

WooCommerce

BiedMeer


Voor meer informatie over de koppelingen kun je op bovenstaande links klikken. Hier vind je onder andere informatie over wanneer er facturen in MoneyBird worden aangemaakt en wat de kosten van de koppeling zijn.

We hopen dat deze koppelingen je helpen om je administratie nog makkelijker en efficiënter bij te houden. Wanneer je zelf een koppeling hebt ontwikkeld die voor andere ondernemers ook interessant kan zijn, horen we dat graag van je!

Laat een reactie achter »


16-12-2014 — Edwin Vlieg

MoneyBird Preview: je volledige boekhouding in MoneyBird

In de vorige preview artikelen hebben we je laten zien hoe je samenwerkt met je boekhouder, je administratie bijhoudt op je tablet en eenvoudig documenten opslaat in je administratie. In dit artikel vertellen we meer over het regelen van je volledige boekhouding in het nieuwe MoneyBird. Dagelijks houd je zelf je administratie bij, je boekhouder of accountant kan snel meekijken en je adviseren bij complexere zaken.

Voor ondernemers is het nieuwe MoneyBird nog steeds even eenvoudig in gebruik, we bouwen onze software nog steeds voor ondernemers. We hebben een aantal krachtige functies toegevoegd die belangrijk zijn voor een volledige boekhouding.

Periodeselectie op factuurregels

Bij factuurregels op verkoop- of inkoopfacturen kun je nu een periode selecteren. Deze optionele periode geeft aan wanneer je het product gaat leveren of de dienst uitvoert.

Periode selecteren per factuurregel
Periode selecteren per factuurregel
Factuur met periode
Factuur met periode

In je boekhouding is er een verschil tussen de factuurdatum en de datum van levering. Dit is goed uit te leggen aan de hand van huur voor een kantoor. Stel je huurt een kantoor voor €100,- per maand, maar je verhuurder factureert dit één keer per kwartaal. Je ontvangt dan een factuur van €300,- op 1 januari voor de huur van het eerste kwartaal. In januari heb je dan hoge kosten, terwijl je in februari en maart geen kosten voor huur zou hebben. Door deze kosten netjes te verdelen over de maanden waarop ze van toepassing zijn, krijg je een veel beter beeld van de resultaten van je bedrijf.

Omzet per maand
Omzet per maand

Wanneer je een periode selecteert bij een factuurregel, zal MoneyBird automatisch de bedragen verdelen over de geselecteerde periode. Dit is op de balans terug te vinden en heet “Vooruitgefactureerde kosten” of “Vooruitgefactureerde omzet”.

Memoriaaldocumenten

MoneyBird maakt op de achtergrond gebruik van dubbel boekhouden via journaalposten. Als ondernemer hoef je hier nooit over na te denken, omdat we dit volledig automatisch voor je doen. Er zijn echter situaties in je bedrijf waarin je zelf journaalposten wilt toevoegen, dat kan via een memoriaaldocument. Memoriaaldocumenten komen bijvoorbeeld voor bij het inboeken van loonjournaalposten, het afschrijven van investeringen, het toevoegen van een beginbalans en het afsluiten van een boekjaar. In veel gevallen zal een boekhouder of accountant deze dingen voor je regelen.

Memoriaaldocument
Memoriaaldocument

Bij het maken van een memoriaaldocument geef je aan welke bedragen op welke categorieën geboekt moeten worden. Je kunt eventueel een bijlage toevoegen zodat je ook het achterliggende document kunt bewaren. Wanneer je een jaarafsluiting toevoegt op 31 december, zal MoneyBird automatisch het memoriaaldocument vullen met een goede jaarafsluiting.

Rapportages

Een belangrijk onderdeel van het werk van een boekhouder of accountant, is het controleren van de boekhouding. In MoneyBird zijn alle rapportages die hiervoor nodig zijn te vinden, zoals een resultatenrekening, balans en kolommenbalans.

Een groot voordeel van MoneyBird is de combinatie van rapportages en brondocumenten. MoneyBird slaat alle brondocumenten op, zo is elk bedrag te herleiden naar een originele factuur of bankafschrift. Door vanuit een rapport door te klikken op een bedrag, kun je snel inzoomen op de onderliggende bedragen.

Balans
Balans

Met de goede rapportage is het exporteren van de volledige boekhouding nooit meer nodig. Een boekhouder kan de volledige controle en jaarafsluiting in MoneyBird doen. Alle rapportages met resultaten zijn vervolgens te exporteren naar Excel, PDF en Auditfile voor verdere verwerking in een jaarrekening of aangifte.

Laat een reactie achter »


12-12-2014 — Joost Diepenmaat

MoneyBird Preview: Periodieke inkoopfacturen en algemene documenten

Naast het versturen van facturen biedt MoneyBird natuurlijk de mogelijkheid om alle facturen die je ontvangt eenvoudig te verwerken. Omdat het nieuwe MoneyBird volledige boekhoudondersteuning biedt, hebben we veel verbeteringen gemaakt aan het ontvangen en verwerken van documenten die je administratie compleet maken.

Periodieke inkoopfacturen

Bijna iedere ondernemer ontvangt maandelijks een factuur van zijn internetprovider of telefoonmaatschappij. Eén van de meest gehoorde verzoeken van onze gebruikers is de mogelijkheid om facturen die je periodiek ontvangt automatisch aan te maken. In het nieuwe MoneyBird is dat zo gepiept:

Zodra een nieuwe periodieke inkoopfactuur voor je klaar staat ontvang je een notificatie van MoneyBird.

Documenten in je administratie

Naast facturen en bonnetjes ontvang je als ondernemer ook andere documenten zoals een contract of verzekeringspolis. In het nieuwe MoneyBird kun je deze documenten eenvoudig opslaan, zodat je ze overal bij de hand hebt.

Wil je eraan herinnerd worden vlak voordat een contract vervalt? Dat kan door een herinneringsdatum in te stellen.

Door je documenten op te slaan in MoneyBird raak je ze nooit meer kwijt. Daarnaast help je ook je accountant die vaak gegevens uit deze documenten nodig heeft, voor bijvoorbeeld het opstellen van je jaarrekening.

Wil je ook toegang tot de beta? Aanmelden kan nog steeds door naar Pakket & betalingen te gaan en daar de link te volgen naar de beta aanmeldpagina.

Laat een reactie achter »


12-12-2014 — Elsbeth Ellenkamp

Wijzigingen in facturering van digitale diensten aan particulieren in 2015

Met ingang van 1 januari 2015 veranderen de BTW regels voor het factureren van telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten. In dit artikel willen we graag toelichten hoe je hier in MoneyBird mee om kunt gaan.

Kort gezegd komt het er op neer dat wanneer je telecommunicatie-, omroep- of elektronische diensten levert aan particulieren buiten Nederland, maar binnen de EU, de regels veranderen. Op de facturen moet je het BTW tarief gebruiken dat in het land van de klant geldt. Als je bijvoorbeeld een dienst levert aan een Duitse klant, zul je een factuur moeten sturen met 19% BTW en voor een Franse klant geldt een tarief van 20%. Op de website van de Belastingdienst kun je hier meer informatie over vinden.

In MoneyBird kun je via AccountInstellingenBTW tarieven zelf de tarieven toevoegen die je nodig hebt. Je kunt hierbij kiezen voor het handmatig toevoegen van een tarief, zodat je het percentage zelf kunt bepalen. In de naam van het tarief kun je het betreffende land verwerken, zodat je het tarief makkelijk kunt selecteren bij het maken van een factuur.

BTW tarief voor Franse particuliere klanten
BTW tarief voor Franse particuliere klanten

Het doen van de BTW-aangifte gaat ook veranderen, je moet per land de bedragen aangeven. Daar zijn twee manieren voor, je kunt de aangiftes per land indienen of je kunt gebruik maken van de mini One Stop Shop-regeling (MOSS).

In MoneyBird kun je de bedragen die je aan moet geven, opvragen via het rapport voor de BTW aangifte. Bovenaan de pagina kun je waar standaard Nederland is geselecteerd, kiezen voor BTW overzicht. Je krijgt dan een overzicht van de bedragen per gebruikt tarief. Als je de naam van het land in de naam van het tarief hebt verwerkt, zie je hier ook de verschillende landen staan.

BTW overzicht
BTW overzicht

Laat een reactie achter »


03-12-2014 — Marieke Claassens

MoneyBird Preview: ondersteuning voor tablets en kleine schermen

De vorige keer zijn we ingegaan op de nieuwe manier om accounts aan te maken en hoe je taken kunt toevoegen aan je administratie. Deze keer gaan we dieper in op de ondersteuning voor tablets en kleine schermen.

Tegenwoordig heb je niet altijd een groot scherm paraat. Stel je zit bij een klant en je wilt meteen een factuur aanmaken, dan is het veel makkelijker om je tablet erbij te pakken.

In het nieuwe MoneyBird hebben we uitgebreide ondersteuning toegevoegd voor tablets en kleine schermen. Je hoeft niet langer meer zijwaarts te scrollen, want de applicatie schaalt netjes mee met je schermgrootte. Als niet alles op het scherm past, kun je de informatie makkelijk uitklappen.

Transacties verwerken

Ook bij het verwerken van je financiële transacties houden we rekening met je schermgrootte. Als je niet langer de ruimte hebt om de boekingen naast de transacties te tonen, worden deze onder je transactie geplaatst. Je kunt zo nog steeds snel je transacties verwerken.

Transacties verwerken op groot scherm
Transacties verwerken op groot scherm
Transacties verwerken op klein scherm
Transacties verwerken op klein scherm

Documenten toevoegen

Documenten zijn het makkelijkst te verwerken wanneer je het formulier en de bijlage naast elkaar op het scherm hebt staan. Je kunt de factuurregels dan eenvoudig één op één overnemen.

Document toevoegen op groot scherm
Document toevoegen op groot scherm

Helaas heb je daar niet altijd de ruimte voor. Toch wil je snel je factuurregels kunnen bekijken, zonder onnodig veel te moeten scrollen. Daarom blijft op kleine schermen het formulier op de vaste plek staan en kun je in de bijlage zelf scrollen.

We zijn nog hard aan het werk om de ondersteuning voor smartphones verder te verbeteren. Houd hiervoor ook de blog weer in de gaten!

Laat een reactie achter »