8 dingen waar je op moet letten als je overstapt naar Moneybird

· 02-02-2021
Misschien was je niet tevreden over je vorige boekhoudpakket of werkte jouw boekhouder er niet mee. Waar moet je op letten als je overstapt naar Moneybird? Moneybird-adviseur Daphne Lie begeleidt ondernemers bij hun overstap en vertelt je waar je op moet letten als je overstapt naar een ander boekhoudpakket.

Lees ook: Veelvoorkomende fouten van Moneybird-gebruikers

Bewaarplicht #

Daphne Lie: “Als ondernemer heb je bewaarplicht. Je moet je administratie zeven jaar bewaren. En dat is niet alleen je boekhouding. Ook je agenda en correspondentie vallen hier onder. Als je overstapt naar een ander boekhoudpakket, is het dus belangrijk dat je toegang blijft houden tot oude bestanden en informatie uit je oude pakket. Moneybird heeft daar bijvoorbeeld een gratis pakket voor.”

Workflow aanleren #

“In Moneybird kunnen dingen anders werken dan je gewend bent. Ik adviseer ondernemers die starten met Moneybird om wekelijks in te plannen om aan je boekhouding te werken. Een vast moment in de week helpt goed. De meeste mensen vinden een factuur maken (opent in nieuw tabblad) geen probleem. Bij inkoopfacturen is het bijvoorbeeld handig om je eigen Moneybird e-mailadres (opent in nieuw tabblad) toe te voegen aan je contacten. Daar kun je alles naar doorsturen wat te maken heeft met je administratie. Bonnetjes kun je direct scannen met de app of je gebruikt een apart vakje in je portemonnee om dit wekelijks bij te werken. Daarna kun je de bank (opent in nieuw tabblad) verwerken.”

Contacten importeren #

“Als je in je oude boekhoudpakket nog contacten hebt staan, kun je deze contacten importeren (opent in nieuw tabblad) in Moneybird. Je kunt dan meteen jouw contactenlijst opschonen om te starten met een schone lei.”

Urenregistratie #

“Heb je een tool of systeem voor het registreren van je gewerkte uren? Bekijk dan eens of je dit in Moneybird kunt doen. Naast dat het je kosten kan besparen is het fijn om alle financiële zaken op één plek te hebben.”

Beginbalans #

“Jouw beginbalans (opent in nieuw tabblad) moet in Moneybird komen. Dit is de eindbalans van jouw vorige boekjaar. Vraag aan jouw boekhouder om de eindbalans van afgelopen jaar en zet die er zelf in, of laat dit doen door een Moneybird-adviseur.”

Categorieën #

“Het werkt fijn als je dezelfde categorieën (opent in nieuw tabblad) gebruikt als in je vorige boekhoudpakket. Je kunt daarvoor het beste de resultatenrekening (opent in nieuw tabblad) doorlopen. Door een verdeling te maken in het soort omzet dat je hebt, krijg je beter inzicht in je inkomensstromen. Bij een fotograaf kan je denken aan omzet naar soort fotografie of omzet uit extra werkzaamheden zoals retoucheren of drukwerk. Je hebt het hele jaar goed inzicht als je meteen vanaf het begin goed gebruik maakt van categorieën.”

App #

“Vergeet niet om de app te downloaden, onder andere handig voor het inscannen van bonnetjes (opent in nieuw tabblad)! Zet na het inscannen van een bonnetje een ‘M’ of een vinkje op het bonnetje zodat je weet dat je die al in Moneybird hebt gezet.”

Instellingen voor btw-aangifte #

“Je wilt de eerste btw-aangifte (opent in nieuw tabblad) natuurlijk meteen in Moneybird doen. Kijk alvast naar de verificatie van gegevens (opent in nieuw tabblad) die hiervoor nodig is. Via Tandwiel > Accountbeheer > Vertrouwen en verificatie krijg je een overzicht met gegevens die je kunt verifiëren.”

Lees ook: 50 boekhoudtips