Verwerk je dubieuze en oninbare facturen in je boekhouding

Helaas gebeurt het wel eens, je hebt je goederen of diensten geleverd, maar de betaling van de factuur blijft uit. Je weet niet of deze facturen nog betaald gaan worden. Erg vervelend natuurlijk! En hoe boek je dit eigenlijk goed weg in je boekhouding? Afgelopen periode hebben we verbeteringen gemaakt in het proces rond oninbare facturen binnen Moneybird. Zo hebben we het mogelijk gemaakt om facturen als dubieus te markeren en is het hele proces geoptimaliseerd. Hoe je deze facturen goed verwerkt in je boekhouding, staat uitgelegd in de kennisbankartikelen over de betreffende onderwerpen.

Dubieuze facturen #

Facturen waarvan je twijfelt of deze betaald gaan worden, worden dubieuze facturen (opent in nieuw tabblad)genoemd. De debiteur krijgt dan de naam dubieuze debiteur. In je boekhouding kun je al aangeven dat je niet zeker weet of deze factuur betaald gaat worden. Hoe je een factuur als dubieus markeert en wat de gevolgen zijn, lees je in ons kennisbankartikel over dubieuze facturen.

Oninbare facturen #

Facturen die sowieso niet meer betaald worden, noemen we oninbare facturen (opent in nieuw tabblad). Dit komt bijvoorbeeld voor bij een faillissement van je klant. Ook dit moet je verwerken in je boekhouding, zodat de juiste boekingen gedaan kunnen worden in je boekhouding en je de btw terug kunt vragen bij de Belastingdienst. Hoe je een factuur als oninbaar markeert en wat de gevolgen hiervan zijn, lees je in het kennisbankartikel over oninbare facturen.

Vragen? #

Heb je vragen over dubieuze on oninbare facturen of heb je hulp nodig bij het verwerken ervan, neem dan contact op met onze supportafdeling via support@moneybird.com.

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.