Branche- en marktonderzoek

Maak kennis met… jouw eigen wereld? Dat klinkt wat gek, maar als beginnend ondernemer stap je een hele nieuwe wereld in. En die wereld moet je eigen maken. Je kent je zelf, maar ken je ook de branche waarin je stapt? Sterker nog, ken je de concurrentie? Geen zorgen, met de volgende stappen weet je precies waar je op moet letten tijdens je branche- en marktonderzoek.

Waar begin je dan? Met de Bedrijventeller (opent in nieuw tabblad) van de Kamer van Koophandel kom je al een heel eind. Deze tool laat onder andere zien hoeveel concurrenten er in jouw regio en/of branche zijn. Zo krijg je ook een goed beeld bij hoeveel bedrijven in jouw branche starten en stoppen, maar ook wat de gemiddelde omzet is. En het mooie: deze tool is gratis! En verder?

Concurrenten #

Er zijn kapers op de kust! Jouw concurrenten hebben hetzelfde doel als jij: zo veel mogelijk klanten binnenhalen. Daarom is het goed om in beeld te brengen wie zij zijn, wat zij doen en wat zij anders doen dan jij. Denk aan hun producten, prijzen, doelgroep en hoe zij zich profileren. Dit is het begin van een concurrentieanalyse.

Het CBS is je beste vriend. Combineer de cijfers en voorspellingen van je branche met die van het CBS. Maak een overzicht van belangrijke trends. Hoe zit het bijvoorbeeld met de beschikbaarheid van personeel in jouw branche? Wordt de concurrentie vanuit andere sectoren sterker? En wordt een sterke online aanwezigheid van jouw merk steeds belangrijker?

Ken je doelgroep #

Met je product of dienst heb je waarschijnlijk ook een beeld bij je doelgroep. Maar misschien weet je nog niet wie je doelgroep is of moet zijn. Of je wilt je doelgroep verder definiëren. Doe dan goed onderzoek naar je doelgroep, zoals leeftijd, geslacht, regio, opleidingsniveau, woon- en werksituatie, interesses, hobby’s, mediagebruik, online aanwezigheid en wat ze nu al weten over jouw product of dienst. Maak op die manier kennis met je doelgroep, hoe je inspeelt op hun vraag en hoe je ze kan bereiken.

Analyse, analyse, analyse! #

Wat kan jij goed? Waar is je doelgroep te vinden? Waar liggen jouw kansen? Wat doet de concurrent goed en waar kan jij de concurrentie voor zijn? Allemaal vragen die je van tevoren onderzoekt om te kijken waar jij staat als beginnende ondernemer. Laten we beginnen bij jezelf.

SWOT-analyse #

Misschien ken je het nog wel van je studie. SWOT. Ook wel: strength, weakness, opportunities en threats. Het is een handige manier om jouw sterke en zwakke kanten in kaart te brengen en welke kansen en bedreigingen dit vormen voor je onderneming. Zo weet je wanneer je kan inspelen op wat er in de markt gebeurt en je bedrijf aanpassen wanneer de markt verandert.

Concurrentieanalyse #

Je hebt je concurrenten in beeld en nu is het tijd om te kijken waar je ze een stap voor kan zijn. Een concurrentieanalyse geeft je inzicht in wat je concurrenten doen op de markt en hoe dat zich vergelijkt met jouw bedrijf. Je ziet of je concurrenten zich focussen op dezelfde of juist een andere doelgroep. Of wat hun product of dienst anders maakt dan die van jou. Zo weet je eenvoudig wat je beter doet of wat beter kan. Je doet een analyse per concurrent en vergelijkt dit met jouw bedrijf en de andere concurrenten. Maak een overzicht van alle sterke en zwakke punten en zie hoe je met deze gegevens een stapje voor kan zijn!

Marketinganalyse #

Hoe bereik en benader je jouw doelgroep? Dat bepaal je met een marketinganalyse. Hierin ga je kijken wie je doelgroep precies is en waar ze actief zijn. Je maakt dan keuzes in hoe je ze bereikt. Misschien zijn ze veel online actief op social media. Of maken ze veel gebruik van offline media, zoals kranten, tijdschriften of de radio. 

Eerlijk is eerlijk, het is veel om te onderzoeken. Maar het gaat je zeker helpen om je eigen bedrijf beter te positioneren in je branche en je product onder de aandacht te brengen. 

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.