Verdienmodellen: Alles wat je moet weten

Voordat je het weet heb je naast je camera ook twee sd-kaartjes en een tweede batterij gekocht. Dat heet cross-selling. Op het blog waar je je hebt ingelezen over wat de beste camera voor je is, heb je op een linkje geklikt. Hoogstwaarschijnlijk een affiliate-link. De advertenties op datzelfde blog heb je misschien niet eens gezien. Dit zijn drie verschillende soorten verdienmodellen. Elke ondernemer heeft één of een aantal verdienmodellen.

Wat is een verdienmodel? #

Een verdienmodel is een manier om geld te verdienen aan producten of diensten. Je kiest voor je bedrijf verdienmodellen die bij jou en je bedrijf passen. Om de zoveel tijd evalueer je of de verdienmodellen voor jou en je doelgroep nog werken. Dit kun je bijvoorbeeld doen op basis van gevoel of aan de hand van je financiële administratie. Door inkomsten en uitgaven goed te categoriseren en onderverdelen in projecten (opent in nieuw tabblad).

Verschillende soorten verdienmodellen #

Verdienmodellen komen in allerlei soorten en maten. Niet elk verdienmodel zal geschikt zijn voor je. Al kun je altijd de mogelijkheden ontdekken. Soms zijn verdienmodellen heel logisch. Heb je een webshop met producten? Dan is dat je verdienmodel. Je zou nog wel daarnaast een ander verdienmodel kunnen kiezen, bijvoorbeeld een abonnementsmodel. Heb je een blog? Dan kun je bijvoorbeeld denken aan advertentie-inkomsten, affiliate programma’s, backlinks of een cursus.

  • E-commerce: Het meest simpele verdienmodel is e-commerce. E-commerce betekent niets anders dan de online verkoop van producten of diensten rechtstreeks aan consumenten.
  • Uurtje-factuurtje: Je spreekt een vaste prijs af met je klant per uur. Het aantal uur dat je gewerkt hebt, is het aantal uur dat je kan declareren bij je klant. Hiervoor bepaal je een uurtarief (opent in nieuw tabblad).
  • Freemium: Je biedt een dienst of product gratis aan, mensen moeten betalen voor extra’s of premiumfuncties. Je ziet dit wel eens bij online software of bijvoorbeeld website plugins. YouTube is hier ook een goed voorbeeld van. Ook wanneer je een gratis cursus doet en aan het eind de optie krijgt om een product of dienst af te nemen is een freemium.
  • Lokaasmodel: Bij dit verdienmodel verkoop je het basisproduct voor een kleine prijs en het product wat je nodig hebt voor het gebruik voor wat meer. Printers en scheerapparaten zijn hier goede voorbeelden van.
  • Advertentie-inkomsten: Een verdienmodel gebaseerd op het vertonen van advertenties op je website of app. De hoogte van je inkomsten hangt samen met onder andere het aantal bezoekers van je site. 
  • Abonnementsmodel: Een abonnementsmodel werkt zowel bij producten of diensten. Verkoop je producten? Dan kun je kiezen om de zoveel tijd een nieuw product op te sturen. Bijvoorbeeld elke maand twee nieuwe kaarsen, elk kwartaal een nieuwe tandenborstel, om de week nieuwe koffiecupjes, elke week een nieuwe maaltijdbox. Heb je een dienst? Dan kun je denken aan toegang tot premiumcontent of tot een community of een vaste servicebeurt.
  • Affiliate, leads en verkoopcommissies: Wanneer je in opdracht voor andere bedrijven zorgt dat zij een verkoop maken, kun je daarvoor een commissie vragen. Je maakt daarover gezamenlijk afspraken. Je krijgt bijvoorbeeld een bepaald percentage van een via jou gerealiseerde verkoop of een bedrag per klik of per lead. 
  • Upselling: Bij upselling verkoop je een duurdere variant van een dienst of product dan waar de klant in eerste instantie interesse voor had. Denk bijvoorbeeld aan een auto inclusief airco, een telefoon met meer geheugen of een laptop met een betere processor. 
  • Cross-selling: Bij cross-selling verkoop je naast het originele product nog een ander relevant product. Denk bijvoorbeeld aan dat blikje fris wanneer je eten bestelt of een sd-kaart die wordt aangeboden bij het kopen van een camera.

Dit zijn natuurlijk niet alle verdienmodellen. Verdienmodellen zijn continu in ontwikkeling. Zo zul je nu niet zo snel meer met een doos vol goederen langs de deuren gaan. Verdiep je in de verschillende verdienmodellen en kies een aantal uit. 

Schaalbaar verdienmodel

Een schaalbaar verdienmodel is een verdienmodel waarmee je makkelijk kan groeien. Een schaalbaar verdienmodel is het liefst niet afhankelijk van je uren en je verkopen zijn niet gelimiteerd. Denk bijvoorbeeld aan een online cursus. Op deze manier verdien je meer geld zonder dat het je meer tijd en energie kost. 

Wat moet in een verdienmodel? #

In je verdienmodel beschrijf je op welke manier je geld gaat verdienen. Je legt uit wat je gaat verkopen en voor hoeveel. Simpel gezegd omschrijft je verdienmodel je verschillende inkomstenbronnen en hoeveel je vraagt voor je producten of diensten. Daaraan hang je informatie over hoeveel geld je nodig hebt om omzet en winst te halen en wat dat betekent in het aantal klanten dat je nodig hebt. 

Door de informatie te koppelen aan je omzet en winst, kun je zien of je de juiste prijzen hanteert. Heb je een webshop met een Instagram-account waarop je inspiratie deelt. Dan is je verdienmodel gebaseerd op het verkopen van producten, eventuele advertentie-inkomsten die je via Instagram binnen haalt en eventueel inkomsten die je krijgt door middel van backlinks op het ‘persoonlijke blog’’-gedeelte op je website.

Wat is het verschil tussen een businessmodel en een verdienmodel? #

Je businessmodel en verdienmodel hangen nauw samen maar zijn niet hetzelfde. In je verdienmodel schrijf je op welke manier je geld gaat verdienen. Een businessmodel is uitgebreider. Het omschrijft hoe je klanten aantrekt, welke behoeftes je vervult en op welke manier je winst maakt. Je verdienmodel is onderdeel van je businessmodel.

Waarom een verdienmodel? #

Een verdienmodel dwingt je om na te denken over de verschillende mogelijkheden om inkomsten te genereren. Het helpt je bij het maken van keuzes en plannen te maken voor de toekomst. Je kunt er bijvoorbeeld je website op inrichten of alvast stappen zetten richting de verdienmogelijkheden. Een verdienmodel helpt je ook bij het in kaart brengen of je de juiste prijs vraagt voor je product of dienst.

Download ons e-book: Je uurtarief bepalen (opent in nieuw tabblad).

Misschien vind je dit ook interessant ...