Verreken je facturen nu direct met facturen of balanscategorie!

Vorige periode hebben we aanpassingen gedaan in het registreren van betalingen bij je facturen. Je kunt sindsdien bijvoorbeeld je banktransacties al selecteren bij de factuur en betalingen registreren in bulk. Ook hebben we de werkwijze iets veranderd door een tussenscherm toe te voegen. Hierdoor is het vanaf nu ook mogelijk om je facturen te verrekenen met andere facturen of met balanscategorieën. Daarnaast hebben we nog andere features toegevoegd. In deze blog staan alle wijzigingen op een rijtje.

Lees ook: Verbeteringen in betalingen registreren

Verrekenen met een andere factuur #

Vanaf nu is het mogelijk om je facturen te verrekenen met andere facturen of inkoopfacturen. Je kiest voor Registreer betaling en vervolgens voor Verrekenen met een andere factuur. In de dropdown selecteer je de gewenste factuur, het bedrag en de datum van verrekening. In de dropdown met openstaande facturen kunnen zowel inkoopfacturen als verkoopfacturen staan van hetzelfde contact als de factuur waarbij je de betaling wilt registreren.

Bij beide facturen worden betalingen aangemaakt met daarbij een verwijzing naar de factuur waarmee verrekend wordt. Daarmee is altijd duidelijk dat het een verrekening betreft. De betalingen worden gekoppeld aan een nieuwe categorie ‘Hulprekeningen > Verrekeningen’. Het verrekenen van facturen kan alleen gebeuren als beide facturen de Euro als valuta hebben.

Verrekenen met balanscategorie #

Een factuur kan ook worden verrekend met een bedrag op de balans. Dit bedrag kan een tegoed van een klant zijn, maar in het geval van een inkoopfactuur ook bijvoorbeeld een lening die je zelf aangaat. Wanneer je een factuur wilt verrekenen met een balanscategorie kies je voor Registreer betaling > Verrekenen met balanscategorie. In de dropdown selecteer je de juiste categorie. Wil je zelf een categorie toevoegen die je wilt gebruiken bij het verrekenen van facturen? Dan kun je deze bij het aanmaken van de categorieën beschikbaar maken voor betalingen.

Handmatige betalingen uitzetten #

Via de knop 'Registreer betaling' kun je facturen en inkomende documenten markeren als 'betaald zonder bewijs'. De factuur krijgt daarmee de status 'Betaald'. Als je ook banktransacties in je administratie verwerkt, is deze functie overbodig en om fouten te voorkomen heb je daarom de mogelijkheid om de functie voor de hele administratie uit te schakelen. Je kunt deze functie aan- en uitzetten via Tandwiel > Administratie-instellingen > Bank > Betalingen zonder bewijs.

Betaling per automatische incasso standaard instellen bij contact #

Wanneer je kiest voor Via automatische incasso bij het registreren van een betaling bij een inkoopfactuur, kun je aanvinken of in de toekomst alle facturen van dit contact op deze manier betaald worden. Dit wordt opgeslagen bij het contact, hier heb je ook altijd weer de mogelijkheid om dit vinkje te verwijderen. Ook bij het aanmaken van een contact kun je deze mogelijkheid direct aanvinken.

Betaling voor bon #

Bij het aanmaken van een bonnetje had je voorheen de mogelijkheid om een rekening te selecteren en een handmatige betaling te registreren. Dit is aangepast naar een vinkje in het scherm. Je kunt nu na het aanmaken van een bonnetje, direct de juiste betalingsoptie selecteren.

bon toevoegen aan Moneybird

Vragen #

Mocht je nog vragen hebben over deze wijzigingen, neem dan contact met ons op via support@moneybird.com. Lees ons kennisbankartikel voor meer informatie over het registreren van betalingen (opent in nieuw tabblad).

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.