Verbeteringen voor onze gebruikers en onze supportafdeling

In een ideale wereld wil je natuurlijk dat onze gebruikers tegen zo min mogelijk problemen aanlopen. Als onze supportafdeling zo min mogelijk vragen krijgt, is dat mooi meegenomen. Er wordt super veel ontwikkeld in Moneybird, maar niet alles wat gebruikers willen, kunnen we ook bouwen. In een projectperiode van zes weken hebben we met een team developers en supporters de focus op support gelegd. In een korte tijd zijn veel kleine onhandigheden of bugs ontdekt en opgelost. Sommige heb je misschien al gezien, andere zien wij alleen op de achtergrond. Ik som een paar handige verbeteringen op.

Urenregistratie #

Als je uren factureert in Moneybird, staat de periode van de uren nu altijd bij de factuurregel. Ongeacht of de datum binnen of buiten de huidige periode valt. Daarnaast is er onderaan de overzichtspagina in het tabblad Uren een rij toegevoegd met het totaal aantal uren. Beide toevoegingen werden vaak genoemd als verzoek door onze gebruikers.

Historie van de factuur #

Rechts van een factuur zie je de historie van de factuur. Daar vind je alle gebeurtenissen die met je factuur te maken hebben. Bijvoorbeeld wanneer deze is verstuurd of welke transactie aan de factuur is gekoppeld. Dat laatste kan soms onoverzichtelijk zijn als er bijvoorbeeld veel ontkoppeld wordt of als er storneringen zijn geweest. Bij facturen, externe facturen, inkoopfacturen en bonnen staat nu bovenaan in de historie aan de rechterkant een overzicht van alle betalingen die bij de factuur zijn geregistreerd. Per betaling staat de datum, het bedrag en de betaalmethode vermeld. Als het kan, is er de mogelijkheid om een betaling te verwijderen of ontkoppelen. 

Voorbeeld van betalingen die je boven de historie van de factuur ziet

Bankkoppelingen  #

Naast onze eigen geïntegreerde Moneybird Betaalrekening, biedt Moneybird ook koppelingen met meerdere banken. ING, bunq, Rabobank en Knab hebben een directe bankkoppeling met Moneybird en de rest koppel je via Ponto. bunq heeft een realtime koppeling en andere banken geven vaak dagelijks de transacties aan ons door, bijvoorbeeld in de ochtend. Omdat de exacte dagen en tijden per bank kunnen verschillen, tonen we nu per specifieke koppeling hoe vaak en hoe laat transacties worden opgehaald. 

Btw-tarieven #

Er zijn bijzondere situaties waarin je goed moet weten welk btw-tarief van toepassing is op een factuur. Wij kunnen natuurlijk niet voor je bepalen welk tarief voor jouw situatie geldt, maar we kunnen wel een handje helpen. Als je een factuur wilt versturen met een btw-tarief waarbij het verplicht is om het btw-nummer van de klant te vermelden, krijg je nu meer specifieke foutmeldingen als er iets aan de hand is. Je krijgt aparte meldingen in de volgende situaties:

  • Wanneer een Brits btw-nummer is gebruikt en je hebt een ‘binnen EU’ tarief gebruikt, want sinds de Brexit is dit niet meer juist.
  • Wanneer er een Nederlands btw-nummer is gebruikt bij een 'binnen EU' tarief.
  • Wanneer er een btw-nummer uit een ander EU-land gebruikt wordt bij een 'btw verlegd binnenland' tarief.

In overige situaties is er een melding die ook naar VIES verwijst. Minder foutgevoelig dus!

Te betalen en te vorderen btw #

Via Rapporten > Balans kun je categorie overzichten van 'te betalen btw' en 'te vorderen btw' openen. Bovenaan is nu een knop toegevoegd om de totalen per btw-tarief te tonen. Vooral voor boekhouders is dit interessant, want je ziet sneller hoe het bedrag op de balans is opgebouwd voor de rondrekening.

Kasboek #

Voor contante betalingen houd je in Moneybird een kasboek bij. In Moneybird werd hiervoor een handmatige betaling geregistreerd. Op de balans kwam deze bij gerubriceerde betalingen te staan, wat je eigenlijk niet wil. Bij het registreren van een contante betaling wordt nu een transactie aangemaakt op het kasboek, zodat dit juist op de balans wordt verwerkt.

Overige handigheidjes #

Als je een factuur naar meerdere e-mailadressen wilt sturen, kon dat altijd al door een komma tussen de ontvangers te zetten. Dit moest je maar net weten en daar kwamen vragen over binnen van onze gebruikers. Daarom is er voor facturen en offertes bij het veld voor het e-mailadres een + icoontje toegevoegd. Zo zie je veel duidelijker dat je meerdere ontvangers toe kunt voegen.

Naast via Instellingen > Bedrijfsgegevens, kun je nu ook vanuit facturen en offertes gemakkelijk het afzenderadres aanpassen door hier vanuit de factuur of offerte op te klikken. 

Met deze toevoegingen, in combinatie met de toevoegingen die je op het eerste gezicht misschien niet ziet, maken we het je weer een stukje gemakkelijker. Er valt natuurlijk altijd weer meer te verbeteren. Daarom slaan alle waardevolle feedback van onze gebruikers op en blijven we werken aan ons mooie product!

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.