Wees eigenwijs in software ontwikkeling!

Eigenwijs zijn in software ontwikkeling kan geen kwaad. Waarom is de klant altijd koning en bepaalt de grootste klant welke wijzigingen je maakt? Zeg ook eens Nee! als je klanten om iets vragen. Bij Moneybird zijn we sinds de start in mei 2008 al eigenwijs: eigenwijs in ons concept en eigenwijs in hoe we naar onze klanten luisteren. En juist dat maakt ons product zo’n succes!

Wees eigenwijs, maar luister!

Het is altijd belangrijk wanneer je klanten mee denken over je product. Feedback van gebruikers is daarom van wezenlijk belang, iets wat je nooit moet onderschatten. Blijf daarom altijd luisteren en vooral: sla alles op. Bij Moneybird gebruiken we hiervoor een tool genaamd Features. Een tool met één simpel doel: alle feedback die we ontvangen verzamelen en overzichtelijk presenteren.

Tijdens het luisteren naar je klanten is het heel simpel om de kleine suggesties over het hoofd te zien. Als ontwikkelaar denk je vaak in grote lijnen, bijvoorbeeld in de nabije toekomst willen we bijlages bij facturen ondersteunen. Een simpele vraag van een klant om het lettertype op de factuur te veranderen kan onbelangrijk lijken, maar zodra je tien keer die vraagt ontvangt denk je daar heel anders over. Daarom is het belangrijk om alle feedback op te slaan, het liefst op een manier waardoor je snel inzicht hebt in wat je gebruikers belangrijk vinden.

En hier stoppen wij bij Moneybird met luisteren naar onze gebruikers!

Wees eigenwijs, durf Nee te zeggen

Van de lange lijst met feedback die binnen komt, zul je uiteindelijk een keuze moeten maken wat door te voeren in de software. En daarbij moet je niet meer kijken van wie de feedback komt of hoe vaak het gevraagd wordt: luister alleen naar jezelf. Soms is een suggestie die je van één gebruiker ontvangen hebt veel meer waard dan de nutteloze feature die tien gebruikers vragen. Misschien wil je die tien gebruikers helemaal niet als klant hebben?

Met Software as a Service richt je je vaak op de massa. Als je maar 5 klanten hebt en daarvan weet te leven, is het een ramp als één klant vertrekt omdat je niet aan z’n eisen voldoet. Met 100 klanten is een vertrekkende klant plots veel minder erg. Je mag dus best eens ‘nee’ zeggen op specifieke eisen die een klant stelt. Als hij daardoor je product niet meer wil gebruiken heeft dat weinig gevolgen voor je bedrijfsvoering, maar het doet je product wel ten goede.

Belangrijk in software ontwikkeling is het hebben van passie voor je product en het behouden van de focus. Wat wil je bereiken met je oplossing? Waarom heb je bepaalde keuzes in het verleden gemaakt? Als je wilt blijven voldoen aan de wilde eisen van je gebruikers ben je die focus snel kwijt en uiteindelijk heeft dat ook consequenties voor je passie.

Zeg daarom eens “Nee”, maar vergeet niet uit te leggen waarom je nee zegt. Vaak zul je horen dat je product zo gebruikersvriendelijk is, maar feature x toch echt onmisbaar is. Die ene feature zal de gebruikersvriendelijkheid niet persé ten goede komen. Leg dat uit, veel klanten zullen waarderen dat je voor je product staat!

Laat je échte gebruikers testen!

Na de implementatie van de nieuwe feature komt het punt waarop je wilt testen of alles goed werkt. Veel producten gaan tegenwoordig in ‘private beta’ om een selecte groep gebruikers te nieuwe features te laten testen. Hoewel dit effectief kan zijn bij bepaalde producten, zijn wij van mening dat je beter je échte gebruikers kunt laten testen.

Wanneer je een private beta in gaat, vraag je bepaalde gebruikers om de nieuwe features voor je te testen. Maar zijn dit werkelijk de gebruikers die de features uiteindelijk gaan gebruiken? Hebben ze gelijk de tijd om te testen? Laat daarom gelijk alle gebruikers de feature testen, dan krijg je veel sneller feedback!

Conclusie

We hopen hiermee een goed beeld gegeven te hebben van de keuzes die wij maken rondom de ontwikkeling van Moneybird. We denken dat het gezond is om soms wat eigenwijs te zijn, dat houdt je scherp in je keuzes en zorgt ervoor dat je product altijd de best mogelijke kwaliteit heeft. En daar streven we naar bij Moneybird!

Deel dit artikel op je favoriete social netwerk