Waar ben je als founder nou helemaal mee bezig?

· 13-08-2018
Het is het bekende verhaal van een start-up. Het fundament wordt neergezet op een zolderkamer, de eerste klanten komen binnen en je begint in te zien hoe je bedrijf zich kan vormen. Ook Moneybird kent zo'n start. Maar hoe ga je verder met het ontwikkelen van je organisatie en hoe verandert je rol als founder?

Vrijwel iedere SaaS applicatie is opgericht door techneuten met een goed idee. Na een initiële fase (in ons geval vier jaar) werd het succes te groot en besloten we ons team uit te breiden. Je kunt op veel manieren je organisatie laten groeien. Wij hebben er in de meeste gevallen voor gekozen om voorzichtig te groeien, zodat mensen op hun juiste plek zaten alvorens we een volgende stap maakten. Misschien heb je funding aangenomen en groei je daarom veel harder. In beide gevallen zul je merken dat je rol als founder verandert naarmate je team groeit.

Van een stel founders naar een voltallig team, met verschillende typen mensen en allerlei wensen. Natuurlijk wil je dat deze mensen gelukkig worden binnen je organisatie en dat ze optimaal gaan presteren. Er is geen “opleiding tot ondernemer”, en dat is maar beter ook. Door de verschillende fases van een organisatie te doorlopen krijg je de kans om een unieke organisatie te vormen. Door de groei vorm je aan de hand van inzichten, feedback en meningen een organisatie. Maar om dat “vormen” handen en voeten te geven, veranderen je werkzaamheden als founder van je bedrijf.

Kim Scott beschrijft in haar boek Radical Candor (opent in nieuw tabblad). dat je werk als leider of founder uit drie onderdelen bestaat: Product, Organisatie en Overige werkzaamheden:

  • Product: In mijn geval de passie waar we Moneybird voor begonnen zijn: nadenken over functionaliteit, programmeren, strategische productkeuzes, support geven, blogs schrijven, slimme marketingactiviteiten uitvoeren.
  • Organisatie: Zorgen dat de organisatie groeit en zich ontwikkelt: werving van nieuw personeel, coaching van mensen in je team, functioneringsgesprekken, stages en afstudeerders begeleiden, etc. etc. In veel gevallen kun je deze werkzaamheden prima inplannen, maar het komt ook regelmatig voor dat je ad hoc moet handelen.
  • Overige werkzaamheden: Administratieve werkzaamheden, contracten sluiten, Macbooks installeren, werkplekken inrichten, alarmsysteem en sleutelbeheer, risico inventarisaties, bijhouden van je handboek en procedures, cadeautjes kopen, feestjes organiseren, en al het andere dat tussendoor opduikt gedurende je werkdag. Het merendeel van dit werk handel je het liefst vlot af. Daardoor zal je werkdag flink fragmenteren en er voor zorgen dat je minder toekomt aan Product en Organisatie.

Het is als founder niet altijd even makkelijk om de juiste balans te vinden tussen deze drie. Ik vond eigenlijk alle aspecten leuk. Maar soms zag ik door de bomen het bos niet meer, en was ik overal druk mee. Het werk waar je goed in bent (als engineer is dat waarschijnlijk “Product”) krijgt niet de aandacht die je het wilt geven, en dat gaat knagen. Naarmate Moneybird groeide, merkte ik dat ik steeds meer tijd van m’n werkweek kwijt was aan organisatie en overige werkzaamheden. En als ik niet op zou passen ik in zijn geheel geen tijd over zou houden om tenminste met één been in productontwikkeling te blijven staan.

Over de tien jaar dat ik met Moneybird bezig ben, ontwikkelde de verdeling tussen _product_, _organisatie_ en _overige werkzaamheden_ van mijn 40-urige werkweek zich ongeveer als volgt:

Schematische weergave werkzaamheden

Van erkennen dat je teveel doet naar doen waar je goed in bent #

Ik blijf bij m’n standpunt dat het goed is om de verschillende fases van je organisatie te doorlopen. Als founder moet je verantwoordelijkheid nemen om een gezonde en fijne organisatie neer te zetten. Maar moet je jezelf met ieder wissewasje willen blijven bemoeien? Nee, want dan zit je jezelf in de weg.

Je kunt wel blijven denken dat het verstandig is om alles maar zelf te doen, maar hierdoor ben je te vaak van context aan het wisselen. Schrijf eens op wat je tussendoor allemaal doet, en maak inzichtelijk hoe je werkzaamheden over de jaren heen veranderen.

Toen we met veertien Moneybirders waren besloten we daarom dat de vijftiende Moneybirder een organisatiespecialist moest worden. Een cruciale functie om de vaak intensieve HR werkzaamheden de aandacht te geven die het nodig heeft. Een jaar later besloten we ook een officemanager te omarmen die een groot deel van de overige werkzaamheden van mij en Edwin kon overnemen. Voor beide functies geldt dat het moment waarop je besluit de vacature open te zetten een kip-en-eiprobleem is: om een interessante functie te creëren is het wenselijk dat je organisatie een zekere omvang heeft.

Als founder moet je vooral doen wat je prettig vindt, en mag je gerust mensen om je heen verzamelen die taken van je overnemen zodat ze nog beter worden uitgevoerd. Stoïcijns doorgaan helpt niet. Taken uit handen geven die je jarenlang met liefde gedaan hebt, het is niet altijd eenvoudig. Maar uiteindelijk verschijnt er wel een glimlach op je gezicht ;-)

Misschien vind je dit ook interessant ...