Werving & selectie en de krapte op de arbeidsmarkt

Waar hoor je het niet? Acht vacatures voor één baan... Op elke hoek van de straat kun je aan het werk…. Het werk ligt voor het oprapen…. De krapte op de arbeidsmarkt is groot. Met een groeiend aantal klanten en grote ambities heeft Moneybird hier ook last van. We stelden Elian Krosse, CTO bij Moneybird, een aantal vragen over de uitdagingen op HR-vlak die de krapte op de arbeidsmarkt met zich meebrengt.

Qoute Elian: Onze meest waardevolle medewerkers blijven alleen bij ons als we op alle vlakken echt een steengoede werkgever zijn en daarmee dus ook een Great Place to Work!

Hoeveel last heeft Moneybird van de krapte op de arbeidsmarkt? #

“We hebben er last van, maar tegelijkertijd weten we niet hoe Moneybird eruit had gezien als we meteen een kandidaat voor iedere openstaande vacature hadden gevonden. In die zin is de krapte een vloek en een zegen. De beheerste groei heeft voor een gedegen basis gezorgd, het is een solide team dat zorgvuldig is samengesteld en nadrukkelijk geen bij elkaar geraapt groepje mensen. De krapte op de arbeidsmarkt forceert ons om heel efficiënt te werken en kritisch te zijn over wat we wel en niet doen. Die filosofie zie je ook terug in ons product, we durven keuzes te maken en die maken ons team en ons product succesvol.”

In welke vakgebieden is de uitdaging het grootst? #

“Software-engineers zijn voor ons het lastigst te vinden en dan in het bijzonder full-stack engineers, dat zijn de software-engineers die alles kunnen. Er zijn zoveel openstaande vacatures te vinden dat het voor hen lastig is om een goede werkgever te kiezen. Recruiters zitten iedere dag in hun inbox en aanstaande werkgevers beloven gouden bergen en greenfield projecten (opent in nieuw tabblad).”

Hoe ga je met die uitdagingen om? #

“Het korte antwoord: er is geen manier om deze bocht af te snijden in deze krappe arbeidsmarkt. Er zijn bedrijven die met een grote zak geld en een flitsende campagne nieuwe medewerkers binnen trekken. Maar de truc zit ‘m in retentie, de meest waardevolle medewerkers blijven alleen voor ons werken als wij op alle vlakken een oprechte  steengoede werkgever en daarmee een Great Place to Work zijn. Ze hebben immers alle kans om elders aan de slag te gaan.”

Wat zijn best practices als het gaat om werving en arbeidsmarktcommunicatie?  #

“We spreken regelmatig op meet ups, geven gastcolleges, zijn te horen in podcasts en schrijven blogs. Dat doen we altijd oprecht en vanuit de inhoud, we vertellen aan geïnteresseerden wat we écht doen. Omdat de boodschap integer en onbaatzuchtig is resoneert die bij de doelgroep. En wanneer de mensen latent werkzoekend worden, zullen ze meteen aan Moneybird denken. In die fase is het belangrijk om te vertellen wat je als bedrijf doet en voor Moneybird is dat het maken van het meest geautomatiseerde boekhoudpakket ter wereld.”

Hoe hou je aansluiting met opleidingen? #

“Door een constante stroom aan stagiairs en afstudeerders aan te nemen en hen te laten ervaren hoe het is om voor Moneybird te werken. Ze zien ons product, het team en de manier van werken en dragen daar aan bij. Wanneer ze met klasgenoten en docenten reflecteren op hun stage zullen ze de warme herinneringen ophalen en zijn zij daarmee onbewust ambassadeurs van Moneybird geworden.”

Hoe ga je om met learning on the job?  #

“Moneybird is een productbedrijf, we werken alleen aan Moneybird en bouwen geen maatwerk software voor klanten. Dat geeft ons de vrijheid om op onze eigen manier en tempo te werken. Nieuwe collega’s plukken hier de vruchten van, ze hebben alle ruimte om mee te draaien bij collega’s. Er ligt geen druk van een deadline of budget, ze hoeven geen declarabel percentage na te streven. Ze ontwikkelen zich en vinden zo hun eigen plek in de organisatie waar zij zich prettig voelen en daardoor op een duurzame manier de meeste meerwaarde leveren.”

Wat verwacht je van de toekomst? #

“Door het enorme aanbod aan vacatures kunnen sollicitanten steeds kritischer worden, ze staan bovenaan de piramide van Maslow en zijn meer geïnteresseerd in zelf-ontplooiing, maatschappelijke bijdrage en ethiek. Als werkgever zul je een echte bijdrage moeten leveren aan de wereld.

Vanaf 1 augustus 2022 wordt een nieuwe Europese richtlijn bekrachtigd waardoor werkgevers verplicht worden om een concreet salaris- of salarisschaal bij een vacature te vermelden. Stellen dat je een marktconform of goed salaris biedt is niet meer voldoende. Hierdoor zal de transparantie een vlucht nemen, fijn voor de werkzoekenden. Voor werkgevers in een krappe arbeidsmarkt is het spannend, deze vorm van transparantie heeft mogelijk een stuwende werking op salarissen. Wij zijn er niet bang voor en hebben uit eigen beweging dit jaar onze vacatures voorzien van een concrete salarisindicatie.”

Een vilten Moneybird vogel

Wil jij ook werken bij Moneybird? We zijn op zoek naar software engineers die ons team komen versterken. Wil jij meer weten over werken bij Moneybird? Ik ga graag met je in gesprek. Op onze website vind je ook meer info over werken bij Moneybird en de kansen die je als software engineer krijgt. 

Meer verhalen van onze engineers lezen? Hier vind je het verhaal van Remco en het verhaal van Robbin

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.